Fag & Fremtid 2018 bliver et sandt eldorado-mix af big data, menneskekundskab, machine-learning, tillidsbrud, softwarerobotter, den gode borgermodtagelse og meget, meget mere.

Alt sammen under temaet: ”Mennesker, Maskiner og Muligheder”.

For i forbindelse med planlægningen stillede engagerede medlemmer en række spørgsmål, fx:

Det er som om, det at have med mennesker at gøre efterhånden opfattes som noget andenrangs, lidt gammeldags og ikke så fint?

Hvorfor skal alt bare handle om nye fancy teknologier – langt væk fra kunsten at have en god borgerkontakt, selv i de mest svære og komplicerede situationer?

Fokus på både mennesker og maskiner

Pointen er i den grad blevet taget alvorligt for her ved åbningen af Fag & Fremtid 2018 i Odeon, Odense kunne formand Bodil Otto netop byde velkommen til et tema, der forsøger at binde det med Mennesker og Maskiner sammen.

Og endda binde en sløjfe på med ”Muligheder”.

For som Bodil Otto understregede i sin åbningstale, så er det kun ved at beskæftige sig med begge sider – altså den gode borgerkontakt og de nye teknologier, at man fx kan sige, hvornår man skal gå all-in på en ny teknologi og hvornår man skal råbe vagt i gevær og være kritisk over for nye teknologiske tiltag.

- En af nøglerne til at være en del af fremtiden er at være skarp på sagsgange og forløb, for det er her de store gevinster ligger, men også de store faldgruber ligger. Men hvis man kan binde de to vinkler sammen, så har man placeret sig i en eftertragtet position, og det er heldigvis kompetencer, der passer perfekt ind i en HK’eres profil.

Stærkere profil til HK’erne

Det er femte gang HK Kommunal afholder Fag & Fremtid.

Denne gang i Odense med knap 700 deltagere fra alle grene af de kommunale og regionale forvaltninger.

Formålet med Fag & Fremtid er netop at gøre HK’ere klar til fremtidens arbejdsmarked, uanset arbejdsområde og titel, men netop ved at høre om andre fagområder og få inspiration fra måske uventet kant, kan alle få en endnu stærkere profil.