Sådan noget it-sikkerhed lyder søvndyssende og rigtig mange tænker, at det er nok ”sådan noget med nogle it-systemer”. Der er nok nogle andre, der tager sig af det, og det har i hvert fald ikke noget med mig at gøre.

Det var i hvert fald sådan medarbejderne i Haderslev Kommune tænkte, da chef i Borgerservice, IT og Digitalisering i Haderslev Kommune, Anne-Mette Michelsen, begyndte at afholde kurser i IT-sikkerhed.

– Rigtig mange af medarbejderne var slet ikke interesseret. De følte ikke, at det havde noget med dem at gøre, så jeg måtte finde en anden måde at komme ud med mit budskab. Tilfældigvis søgte TV2 efter nogle kommuner, der havde lyst til at være med i et forsøg, hvor de i samarbejde med konsulentvirksomheden KPMG ville sætte fokus på it-sikkerhed ved – gennem en periode på tre måneder – at prøve at trænge igennem vores it-systemer.

Pisse irriterende – vi blev hacket

Og det lykkedes. Haderslev Kommune blev hacket, og de opdagede det slet ikke. Gennem en vellignende mail fra it-afdelingen, sendte hackerne i december en mail ud til 70 medarbejdere om at drillenissen var på spil, og man skulle logge ind med mail og kode for at se, om man var blevet drillet. 38 medarbejdere loggede ind. Og så var der ellers adgang til kommunens mailkonti.

– Det var selvfølgelig pisse irriterende. Og det kom jeg til at sige på tv. Vi vidste jo nok, at de ville komme ind, men det var da irriterende. Til gengæld har det gjort medarbejderne enormt opmærksomme, og det var jo også meningen med forsøget, fortæller Anne-Mette Michelsen.

Godt på vej

I dag tager borgerservicechefen rundt i alle afkroge af kommunen med sit road show og fortæller vidt og bredt om it-sikkerhed. Til medarbejdernes store interesse.

- Vi har fået it-afdelingen til hver eneste måned at lave en opgørelse over, hvor mange usikre mails, der bliver sendt med cpr-numre. I december 2017 blev der sendt 513 usikre mails og i august 2018, var vi nede på 185, så vi er godt på vej, fortæller Anne-Mette Michelsen. Og indrømmer, at der stadig er et oprydningsarbejde på kommunens drev. På de personlige drev, blev der fundet 36.000 filer med i alt 330.000 cpr-numre, der skulle ryddes op i. Mange helt tilbage fra kommunalreformen.

Tænk dig om

– I Haderslev Kommune gør vi rigtig meget ud af it-sikkerheden, og det var en god lære, at være med i TV2’s program. Nu turnerer jeg rundt med mit road show, vi har lavet små ”lokumsvers”, key hangers, kurser i it-sikkerhed og ikke mindst den månedlige oversigt over usikre mails, siger Anne-Mette Michelsen.

På trods af alle tiltag, er hendes allerbedste råd alligevel:

- Tænk dig om! It-sikkerhed handler ikke om systemer. Det handler om dig og mig og os alle sammen!

Artiklen er opdateret 08. oktober 2018