Der er mange spørgsmål, når man får sit første job. Mange flere end ens forældre og venner kan svare på. Men det gør heller ikke noget. For nu har Jobpatruljen fået en robot – eller en chatbot – der kan svarer på det meste døgnet rundt.

Robot hjælper 500 den første måned

-Den første måned har chatbotten hjulpet ca. 500 unge med spørgsmål. Det er fantastisk. Vi har længe haft en telefonhotline. Men her er det især forældrene, der ringer. De unge er mere til chat, og det er jo rigtig fint, at de selv lærer, hvor de kan finde svar på deres spørgsmål, forklarer koordinator for Fagbevægelsens Jobpatrulje, Jon Henningsen.

Robotten ser også ud til at udkonkurrere den telefoniske hotline på henvendelser.

-Vores hotline har omkring 600 henvendelser på et år. Det har chatbotten meget snart indhentet. Og hvis der er noget, chatbotten ikke kan svare på, så henviser den til telefonen og et rigtigt menneske, som kan hjælpe med mere komplicerede og specifikke spørgsmål. På den måde kan vi hjælpe flere bedre, siger Jon Henningsen.

Håber flere kontakter Jobpatruljen for hjælp – der er brug for det

Jobpatruljen er på landevejen hver sommer for at besøge unge mennesker på fritidsjob. Hvert år hjælper jobpatruljen unge og deres arbejdsgivere med at få styr på reglerne.

-Der er altid mange spørgsmål, og hvert år ser vi unge, der løfter for meget, ikke får pauser nok, selv skal skaffe afløsere ved sygdom eller ikke har fået en ansættelseskontrakt sådan som de ellers skal. Det er nogle ting, det er vigtigt at have styr på, så derfor håber vi selvfølgelig, at rigtig mange lige vil tjekke op med vores robot-kollega og få den bedste start på arbejdslivet, siger Jon.

Du finder chatbotten på Jobpatruljens facebookprofil: Jobpatruljen på facebook

DU FÅR GODE RÅD OG FAGLIG HJÆLP – NÅR DU ER I JOB

Vi er eksperter i dine vilkår på jobbet – for hver arbejdsplads har sin egen kontaktperson og faglige medarbejder hos HK. Hun kender de unikke vilkår, som lige præcis jeres arbejdsplads har. Og så kender hun dit fag. Derfor er du garanteret kompetent og professionel rådgivning, uanset om det handler om løn, stress, arbejdsmiljø eller spørgsmål om overenskomst. Du er altid velkommen til at kontakte dine lokale afdeling for at få råd og vejledning.