Hvis der står på hjemmesiden, at der sagsbehandlingstiden er 4 uger, men at den i virkeligheden er 14 uger, så har kommunen – og den enkelte sagsbehandler et problem.

Sådan lød det fra Johan Busse, til daglig borgerrådgiver i Københavns Kommune, men på Fag & Fremtid holdt oplæg om mistillid og tillidsbrug mellem system og borger.

Hans konkrete afsæt var en sag fra et jobcenter i Københavns Kommune.

Her havde borgere påpeget et mindre lokaleproblem, hvilket ”systemet” afviste, men hvor sagen så rullede og problemerne viste sig at være en hel del værre.

- Det er giver mistillid, og er med til at skabe tillidsbrud og flytte ind i mødet mellem borger og sagsbehandler, forklarede Johan Busse.  

Den enkelte sagsbehandler har et ansvar

Og når systemer må opfinde, patientvejledere, borgerrådgivere og koordinerende sagsbehandlere, så er det et tegn på, der er noget galt.

- På samme måde hvis systemet alene reagerer med flere vagter, mere overvågning, fremmødeforbud over for borgeren. Så er det en måde for myndigheden at trække magtkortet på – i stedet for også at kigge indad.

Men der er en anden vej, ifølge Johan Busse – nemlig mere ærlighed.

For hvordan skal politikere kende til den konkrete virkelighed, hvis de ikke hører om det

- Derfor har den enkelte sagsbehandler også et ansvar for at fortælle om virkeligheden. De skal turde være ærlige om det og fortælle, hvor lang tid de har til sagsbehandling. I hvert fald gør det kun ondt værre, hvis man holder fast i en fortælling, om at vi ingen problemer har.