- Vi kan godt glæde os til fremtidens arbejdsmarked, fordi der bliver rigtig rigtig meget brug for at være mennesker. Robotterne kan stå for de praktiske job, så det er en anden kompetence, som vi skal satse på – vi skal fremhæve vores menneskelighed, sagde Christiane Vejlø til de 30 fremmødte medlemmer af HK Sydjylland, der fyldte salen i Rødekro en eftermiddag i denne uge.

De kom for at høre, hvad der ligger lige om hjørnet, og hvad der måske kommer til at ændre alt for både dem, deres familie og deres arbejdsplads. Vejlø kunne fortælle om de nye digitale tjenester, platforme og gadgets, som popper op omkring os og ændrer vores adfærd og liv, både privat og på arbejdet.

- Fremover vil vores arbejdsliv være under konstant forandring. Vi får kortere jobs og skifter oftere mellem arbejdspladser, og vi kommer til at videreuddanne os gennem hele arbejdslivet. Teknologien udvikler sig, og når der er ændringer, skal vi kunne tilpasse os, sagde hun.

Christiane Vejlø er så velorienteret om fremtiden, som man kan være før den ankommer. Hun har sit eget program om ny teknologi, Elektronista på Radio24syv, hun sidder i flere bestyrelser og råd, og hun er medlem af Statsministerens Disruptionudvalg.

Medlemmerne i salen tog godt imod hendes budskab, og til sidst var der håndsoprækning, om tilhørerne var blevet ”mere skræmte” eller syntes ”det lyder ret spændende, det skal vi nok klare”. Det store flertal af HK’erne var optimistiske, men ikke uden betænkelighed.

- Vi har hørt om rigtig mange spændende ting, både her i dag og i medierne, men jeg er stadig meget skeptisk. Jeg er i den alder, hvor jeg skal følge med udviklingen for at klare mig på arbejdsmarkedet til pensionen, men vores børn bliver så meget anderledes. De kan utroligt mange ting, og måske vil arbejdsgiverne vægte det højere end den erfaring, vi andre har, siger Nina Tholander.

Også privatlivet vil blive ændret på måder, som gav betænkelighed, også i forhold til jobs for de unge.

- Børnene ser rigtig meget på nettet, men de gør ikke ret meget. De har set video af alting, men de har aldrig prøvet at lave en medisterpølse fra bunden. Vi risikerer at tage noget fra dem, som de skal bruge senere, mente Ingelise Andersen.

Foredraget er en del af HK Sydjyllands særlige satsning for at opdatere medlemmerne på den digitale fremtid, før den rammer os. Der er to andre aftenarrangementer i serien med henholdsvis Nikolai Sonne og Thomas Terney.

Desuden er der tre arrangementer tilbage i serien Dit Liv – Dit Job, en aften med fokus på fremtidens kompetencer. Find dem her: https://www.hk.dk/aktuelt/kalender?topic-search= Dit liv&searchTagString=&searchOrgString=hk sydjylland