Efter en generel lønstigning på 1,13 procent per 1. april får din løn igen et hak opad med udbetalingen for oktober. Denne gang bliver der lagt en halv procent ekstra på alle lønninger. Altså en generel lønstigning.

Derimod må flere tusinde statsansatte HK’ere vente lidt endnu på at indkassere de ekstra stigninger, HK Stat forhandlede igennem ved OK18.

Egentlig skulle stigningerne på henholdsvis 529 og 383 kroner om måneden* være udbetalt fra og med oktoberlønnen til blandt andre kontorfunktionærer i løngruppe 1, trin 1 og 2 (529 kroner om måneden) og til kontorfunktionærer i løngruppe 2, sats II og laboranter i løngruppe 2, sats II og i løngruppe 3 (383 kroner om måneden), ligesom der er aftalt stigninger på op til 20 procent for elever, praktikanter og lærlinge.

Men endnu har Moderniseringsstyrelsen ikke udsendt de aftaler med de enkelte organisationer, der skal til for at pengene kan gøre gavn på medlemmernes lønkonti. De særlige tillæg vil blive udbetalt med tilbagevirkende kraft, når aftalerne er udsendt, meddeler Moderniseringsstyrelsen på sin hjemmeside.

Næste gang lønnen stiger, bliver fra april 2019, hvor forhandlerne har aftalt at hæve lønnen for alle med yderligere 1,3 procent.

*I oktober 2018-niveau er stigningerne henholdsvis 537,49 kroner og 389,14 kroner.