Intet mindre end en succes.

Så kort kan det siges om Aalborg Kommunes initiativ med at sende en besked til borgere, om at deres pas snart udløber.

Fire måneder før udløb registrerer pas-systemet, at et pas er ved at udløbe, hvorefter der automatisk går en digital post til borgerens e-boks.

Store udsving er blevet udjævnet

Den digitale post indeholder ud over oplysningen også tre links – et link så borgeren kan påbegynde pasbestillingen, et andet til tidsbestilling i borgerservice og et tredje link til samtykkeerklæring fra forældre, hvis det handler om pas til børn.

Umiddelbart kan det synes som en lille ting, men gevinsterne i Borgerservice er store, fortæller Dorthe Jespersgaard, borgerservicechef.

- Som alle andre Borgerservice oplevede vi store sæsonudsving med en kæmpe pukkel omkring sommerferien, hvor borgere pludselig skal have fornyet et pas, men de udsving har vi nu fået udjævnet og fået flyttet mange henvendelser hen til foråret.

Borgere reagerer hurtigt og få nødpas

34 procent af borgerne reagerer inden for få uger på den digitale post og får fornyet passet, ligesom antallet af udstedte nødpas er faldet med 37 procent.

Dorthe Jespersgaard fortæller, at man i løbet af efteråret vil afprøve samme koncept på kørekort, hvilket dog er en lidt sværere øvelse, fordi der findes så mange typer kørekort.

- Men især for ældre over 70 år bliver det en gevinst håber vi, fordi de fx risikerer at skulle op til en fornyet køreprøve, hvis de kører for længe uden gyldigt kørekort.