Martin Frost Jørgensen, uddeler i SuperBrugsen Erritsø

Martin Frost Jørgensen, uddeler i SuperBrugsen Erritsø, står ved maskinen, der hjælper medarbejderne med at løfte kasser op i arbejdshøjde, når de skal sorteres.

Da næstformand i HK, Martin Rasmussen, var på sommertur med Jobpatruljen bragte turen ham forbi uddeler Martin Frost Jørgensen og SuperBrugsen i Erritsø. Her mærkede han hurtigt, at han stod over for en mand, der ville gøre en forskel for arbejdsmiljøet – og medarbejderne.

Uddeleren havde blandt andet omsat sin dagsorden i praksis ved at investere i en særlig løfter og i nye knive til medarbejderne:

- Jeg hørte om den (løfteren, red.) på et COOP-arbejdsmiljøkursus. Og vi har vel haft den i 1½ års tid. Den er smart, når vi får blandede kasser hjem fra baglageret. De skal nemlig sorteres manuelt. Så i stedet for at medarbejderne skal løfte kasse efter kasse, så kan de bruge løfteren til at få det op i arbejdshøjde.

- Det handler om at forebygge. For ryggen er noget af det, der først blive ramt. Særligt de unge skal jo holde længe. Og vi skal have de rigtige værktøjer, når de findes, siger Martin Frost Jørgensen.

Hele butikken igennem

Når uddeleren i Erritsø arbejder med butikkens arbejdsmiljø, så er det i tæt samarbejde med både medarbejderne og med inspiration fra COOP-kæden:

- Vi har faktisk for 2 måneder siden været hele butikken igennem sammen med vores arbejdsmiljøudvalg. Det består af en repræsentant fra slagter, bager og butik. På den måde hører vi holdninger fra alle medarbejderne og kan sammen finde forbedringer. Med os havde vi også en arbejdsmiljøkonsulent fra COOP, siger han og fortsætter:

- Det er samtidig vigtigt, at medarbejderne siger til, hvis der er noget, der kan forbedres. Eller hvis noget er i stykker, så vi kan få det lavet.

Klever Kutter

Den nye type kniv, som SuperBrugsen Erritsø har indkøbt til medarbejderne: Klever Kutter. Kniven er designet, så den er sværere at skære sig på, end en traditionel hobbykniv.

Ny kniv skal forbedre statistik

En statistik fra COOP om arbejdsulykker viste, at hobbyknive er en af de ting, der oftest fører til arbejdsskader. Løsning? En særlig kniv, der ikke er mindre effektiv, men bare er mere sikker end de traditionelle hobbyknive:

- Vi har, med udgangspunkt i statistikken fra COOP, indkøbt nye knive, som er nærmest umulige at skære sig på. Vi har også af samme grund kasseret nogle gamle stiger, som ikke var stabile nok, siger Martin Jørgensen og viser en gul plastikkniv af mærket Klever Kutter (se foto). Han fortsætter:

- Blandt rengøringsmidlerne har vi også fjernet noget af det med faresymboler. Vi bruger nemlig mærket Ecolab, der er godkendt af COOP, så de ansatte ikke får allergi af at bruge det. Men ind i mellem kan der snige sig noget ind fra butikken, når det går stærkt i hverdagen. Det fik vi så smidt ud.

Vigtigt med den forebyggende indsats

Når Martin Frost Jørgensen skal sammenfatte sin tilgang til arbejdsmiljøet i SuperBrugsen Erritsø, så er ”forebyggende indsats” et gennemgående begreb:

- Det handler om at forebygge. I vores gennemgang fik vi derfor bl.a. også genopfrisket regler og procedurer for at sidde bag kassen, så vi kan forebygge røverier. Det er både med hensyn til håndtering af kontanterne, men også hvad vi gør, hvis nu der skulle ske noget. Her har vi heldigvis et assistancenummer til COOP, vi kan ringe til. Så tager de sig af det hele med politi, medarbejdere og lignende. Det står skrevet ned ved alle kasserne, slutter han.

DU FÅR GODE RÅD OG FAGLIG HJÆLP – NÅR DU ER I JOB

Vi er eksperter i dine vilkår på jobbet – for hver arbejdsplads har sin egen kontaktperson og faglige medarbejder hos HK. Hun kender de unikke vilkår, som lige præcis jeres arbejdsplads har. Og så kender hun dit fag. Derfor er du garanteret kompetent og professionel rådgivning, uanset om det handler om løn, stress, arbejdsmiljø eller spørgsmål om overenskomst. Du er altid velkommen til at kontakte dine lokale afdeling for at få råd og vejledning.