Hvert andet år kårer Netto Årets AMR (Arbejdsmiljørepræsentant) ud fra kriterier som blandt andet kvalitet i APV-arbejdet (Arbejdspladsvurdering) og evnen til at engagere sig i arbejdsmiljøarbejdet.

Årets AMR i kæden, der er en del af Salling Group, er 36-årige Anette Søs Knudsen, der arbejder i Netto på Holstebrovej i Skive.

- Vi tilbringer halvdelen af vores liv på arbejdet, og det er vigtigt, at arbejdsmiljøet er i orden, så vi ikke bliver nedslidte eller får skader, og så vi kan gå glade hjem til vores familier, lyder det fra Anette, der fik øjnene op for, hvad et godt arbejdsmiljø betød, da hun i 1990’erne var med i HK Ungdom og blandt andet deltog i Jobpatruljen.

Anette Søs Knudsen.

Anette blev udlært salgsassistent i Aktiv Super i Herning i 2004, og hun har været arbejdsmiljørepræsentant i Fakta-regi og ad to omgange i Netto.

Anette er arbejdsmiljørepræsentant i distrikt 45, der dækker Netto-butikkerne i Skive, Nykøbing Mors, Løgstør, Aars, Thisted og Pandrup. Desuden er Anette i en overgangsperiode - indtil der bliver fundet en ny - AMR i sit tidligere distrikt 37, der tæller butikkerne i Viborg, Holstebro, Struer, Lemvig, Kjellerup og Silkeborg. Og det er et hverv hun går op i med stort engagement.

Helhjertet engagement

Anette Søs Knudsen har blandt andet fået prisen som Årets AMR i Netto for sit helhjertede engagement i NettoCare, der blev sat i søen i 2008 i et bredt samarbejde på tværs af organisationen for at imødegå den stigende udfordring med især røverier.

Sloganet ”NettoCare - pas godt på dig selv og dine kolleger” blev lanceret sammen med en kampagne, når det begyndte at blive efterår og mørkt udenfor, og antallet af røverier steg.

NettoCare er blevet en del af Nettos CSR-arbejde (Corporate Social Responsibility), og der er i dag NettoCare-ambassadører i alle butikker. Ambassadørerne skal holde fokus på sikkerhedsprocedurerne over for kollegerne. Ambassadørerne arbejder tæt sammen med arbejdsmiljørepræsentanterne og har foruden det psykiske arbejdsmiljø fokus på det fysiske og melder ind til arbejdsmiljørepræsentanterne, hvis der er udfordringer, der skal løses.

To gange om året kommer Anette som arbejdsmiljørepræsentant rundt i butikkerne i sit distrikt for at lave APV, men hun er løbende i kontakt med NettoCare-ambassadørerne, og medarbejderne i butikkerne kan altid kontakte hende.

Deltager i uddannelse af nye AMR

Anette har også fået prisen for sin deltagelse på arbejdsmiljøkurserne i Netto. Hun er med til at uddanne nye arbejdsmiljørepræsentanter og distriktschefer i at lave APV og kører gerne hele vejen fra Skive til Køge for at deltage i kurserne. Hun har foreløbig været afsted to gange i år og skal snart afsted igen.

- Jeg får noget med hjem i rygsækken hver gang blandt andet, hvad de nye distriktschefer forventer af deres arbejdsmiljørepræsentanter, hvilket er vigtig viden, fortæller hun.

Endelig har Anette modtaget prisen som Årets AMR i Netto for sit store drive til at få gjort tingene godt og ordentligt.

To dage i maj er der årlig efteruddannelse, hvor arbejdsmiljørepræsentanterne i Netto mødes. Der er også hvert andet år arbejdsmiljøseminar, hvor alle AMR og distriktschefer finder ud af, hvilke fokuspunkter der skal være i kæden, når det gælder arbejdsmiljøet. I øjeblikket er det ”Sikkerhed, trivsel og sundhed”, der bliver arbejdet med.

- Jeg synes, at Netto er en kæde, der går meget op i arbejdsmiljøet, og de ting, vi kommer med som arbejdsmiljørepræsentanter, bliver hørt. Der er en åben dialog med butikscheferne om, hvordan vi i fællesskab kan pejle os frem på en løsning på de problemstillinger, der måtte være, fortæller Anette.

- I øjeblikket bliver der blandt andet kigget på, om de knæpuder, som sidder på papvognene, vi kører rundt med, og som vi bruger for at skåne knæene, er for små og skal ændres, beretter hun.

Arbejdsmiljørepræsentant - noget for dig? Læs mere her

Se også mere om arbejdet med arbejdsmiljø her
Artiklen er opdateret 23. oktober 2018

DU ER SIKRET MED OVERENSKOMSTER

Overenskomster (OK) er aftaler om løn- og arbejdsvilkår – og arbejder du på en arbejdsplads med OK, så forhandler vi for dig. Vi arbejder desuden hele tiden for at sikre alle medlemmer en overenskomst. Vi er eksperter på området, og derfor kan du altid få vejledning om, hvilke bestemmelser der gælder for dig. I nogle overenskomster er det muligt, at den enkelte arbejdsgiver og de ansatte kan forhandle lokalt. Hvis det gælder for dig, så vejleder vi dig i, hvordan du bedst gennemfører den slags forhandlinger.