De fem regioner skal næste år finde besparelser for lidt over en milliard kroner. Det viser en gennemgang af regionernes budgetaftaler for 2019. Sparekravene skyldes blandt andet højere medicinpriser samt flere mulige behandlingsmetoder til specielt ældre borgere.

Selvom Region Hovedstaden topper listen med besparelser for op imod en halv milliard kroner, går spareøvelsen forholdsvist hårdest ud over Region Sjælland, der skal finde 184 millioner kroner på 2019-budgettet.

Massefyringer i Region Sjælland

Det betyder fyringer af op imod 317 medarbejdere på hospitalerne og i administrationen i Region Sjælland. Hospitalerne i Roskilde og Køge vil blive særligt hårdt ramt med afskedigelser svarende til 215 årsværk. Derudover nedlægger Region Sjælland 145 ubesatte stillinger.

De varslede fyringer på de sjællandske hospitaler giver ifølge Michael Rosenberg, formand for HK Kommunal Sjælland, ikke megen mening.

- De ansatte på de sjællandske hospitaler er i forvejen presset til det yderste. Det bliver selvfølgelig ikke bedre af, at regeringen ikke vil give regionerne midler til at drive et moderne sygehusvæsen, lyder det fra Michael Rosenberg.

Lægesekretærer sikrer sammenhæng

Og fyringerne vil ifølge Michael Rosenberg især ramme lægesekretærerne i Region Sjælland.

- Mindst 67 lægesekretærer står til at blive afskediget. Men lægesekretærerne er jo netop garanter for at skabe de helheder og den sammenhæng, mange efterspørger. Lægesekretærerne har erfaring i og er uddannede til at koordinere indsatsen. Og så kan de aflaste læger og sygeplejersker, der i forvejen bruger alt for megen tid på administration, siger Michael Rosenberg.

Artiklen er opdateret 24. oktober 2018

Du kan deltage i kurser og arrangementer

Vores kurser tager udgangspunkt i konkrete og aktuelle krav på arbejdsmarkedet. Du møder professionelle undervisere og oplægsholdere, der sikrer, at du får konkret viden med dig hjem. Så står du stærkere både fagligt, socialt og personligt, når du møder udfordringer i hverdagen. Du får det som en del af dit medlemskab - det eneste, det koster dig er din tid.