Det er Sys Tøttrups pædagog-kollega Nadia Ankerstjerne Pedersen, der har indstillet Sys til prisen, mens Marianne Sander Olesen, som er kontorelev i Skive Kommune, har indstillet sin vejleder Lisbeth Dahl Burchardt.

I alt 1.760 personer i hele landet er nomineret til titlen Danmarks Bedste Kollega.

De 10 finalister kommer sammen med den kollega, der har indstillet dem, til award show i Cirkusbygningen i København, hvor kåringen af Danmarks Bedste Kollega finder sted tirsdag den 13. november 2018.

Kåringen bliver holdt i samarbejde med kåringen af Danmarks Bedste Arbejdspladser, som Great Place to Work står bag.

Finalister overrasket på arbejdspladsen

Sys Tøttrup fik tirsdag 23. oktober 2018 at vide, at hun er finalist til Danmarks Bedste Kollega, da hun blev overrasket i Birkely af Nadia Ankerstjerne Pedersen og Marianne Køpke, afdelingsformand for HK MidtVest.

Nadia Ankerstjerne Pedersen og Sys Tøttrup

Nadia Ankerstjerne Pedersen (til venstre) har indstillet Sys Tøttrup til Danmarks Bedste Kollega. Foto: Brian Rasmussen/Fotografhuset.

Lisbeth Dahl Burchardt blev onsdag 24. oktober 2018 overrasket i kantinen i Den Blå Diamant af Marianne Sander Olesen og Lene Buhl, der er formand for HK Kommunal MidtVest.

Lisbeth Dahl Burchardt og Marianne Sander Olesen

Lisbeth Dahl Burchardt (til venstre) er indstillet til Danmarks Bedste Kollega af Marianne Sander Olesen. Foto: Brian Rasmussen/Fotografhuset.

Overraskelserne foregik med konfettikanoner, flag og lagkage.

Sys Tøttrups kolleger stod i skjul med konfettikanonerne. Foto: Brian Rasmussen/Fotografhuset.

Sys Tøttrups kolleger i børnehaven Birkely i Lem stod i skjul med konfettikanonerne klar. Foto: Brian Rasmussen/Fotografhuset.

Overraskelsen af Lisbeth Dahl Burchardt foregik i kantinen i Den Blå Diamant i Skive, hvor kollegerne stod klar. Foto: Brian Rasmussen/Fotografhuset.

Sys er en humør bombe

I sin indstilling af Sys Tøttrup fortæller Nadia Ankerstjerne Pedersen:

- Sys er en humør bombe og altid glad! Hun er altid klar på sjov og går ikke til noget 50 procent. Det er alt eller intet! Hun formår samtidig at være seriøs og kompetent i sin profession som pædagog. Hun er ansvarsbevidst og yder altid det bedste. Hun udviser stor empati overfor alt på hendes vej og ser altid på den enkelte situation og handler derudfra – det ser jeg som en kæmpe egenskab! Hun tænker altid, hvad der er bedst for "holdet" fremfor hende selv!! Sys er Danmarks Bedste Kollega – da hun gør en KÆMPE forskel hver evig eneste dag, ikke bare for mig – også for børnene og mine andre kolleger. Tak!

- Vi har valgt et nyt emne i vores dagtilbud, og Sys er 100 procent engageret. Hun formår at få planlagt tingene, så vi når vidt omkring. Denne gang var temaet krabber, og i løbet af meget kort tid har hun fuldstændig styr på, hvad vi skal, og turen til stranden er allerede planlagt sammen med en sang, skuespil, malerier, informationer og så videre. Det er fantastisk at have en kollega, som også støtter 100 procent op om de forslag, vi andre kommer med – og så får vi planlagt et godt projekt sammen!

Se Sys bliver overrasket:

Lisbeth har altid overskud

Marianne Sander Olesen siger i sin indstilling om Lisbeth Dahl Burchardt:

- Hun er min vejleder og en dygtig én af slagsen. Uanset travlhed har hun altid overskud til at hjælpe mig på en lærerig og engageret måde. Hun formår at skabe tryghed i min oplæring som kontorelev. Hun er forstående og lyttende, og det er også ment iblandt kollegerne. Jeg skal skifte afdeling lige om lidt men vil stadig støtte mig op ad hende i resten af min elevtid, da hun er et kæmpe forbillede for mig og en god solid klippe at læne sig op ad.

- I situationer, hvor jeg har mistet overblikket, tager hun sig tid til at hjælpe mig, og hun er altid til rådighed, når andre kolleger har brug for et godt råd.

- Hun tager ansvar for min oplæring, og hun lader mig varetage nogle af sine opgaver, fordi hun ved, at jeg har lært det og forstået det.

- Hun er både AMR (arbejdsmiljørepræsentant) og superbruger i ESDH (elektronisk sags- og dokumenthåndtering) samtidig med, at hun er vejleder og lønkonsulent, og har hjertet fuldt ud med hver gang. Og oveni hatten er hun hustru og mor til to drenge, som bestemt ikke mangler kærlig omsorg.

- Lisbeth fortjener at blive Danmarks Bedste Kollega.

Se Lisbeth blive overrasket:

Gode kolleger har stor betydning

Det er fjerde år, at HK uddeler prisen Danmarks Bedste Kollega, hvor vinderen får et gavekort på op til 25.000 kroner til et arrangement sammen med sine kolleger. Kåringen af Danmarks Bedste Kollega er et led i HK’s kampagne for et bedre psykisk arbejdsmiljø gennem god KollegaKarma.

- Vi vil hylde alle de gode kolleger, der findes. De betyder så meget for vores trivsel på arbejdspladsen, og de fortjener at blive anerkendt for det. Vi tilbringer en meget stor del af vores liv på arbejdet, og derfor er det så vigtigt at trives, mens vi er der, siger Marianne Køpke, afdelingsformand for HK MidtVest.

- Lige præcis det med at være gode kolleger er noget, vi alle både kan og skal bidrage til på arbejdspladsen, fordi det simpelthen giver god energi til os alle sammen. Det er klart, at løn, ledelse og andre forhold også har stor betydning. Men lige netop de gode kolleger er den enkelt faktor, der har størst betydning, viser vores undersøgelser, fortæller Marianne Køpke.

Der er nedsat en særlig jury, som vurderer finalisterne. Juryen består af medlemmer fra Dansk Erhverv, Foreningen af offentlige HR-chefer, en arbejdsmiljørepræsentant og HK.

Artiklen er opdateret 24. oktober 2018

DU FÅR FAGLIGT FÆLLESSKAB

Vær med i det faglige fællesskab på din arbejdsplads. Det er dig og dine kolleger, der vælger tillidsrepræsentanten, der er HK’s lokale repræsentant. Og som kan hjælpe dig i dagligdagen. Et fagligt fællesskab er ikke blot faglig støtte – det er også socialt fællesskab, hvor du har indflydelse på aktiviteter og handlinger.