Af René Knudsen, formand for HK Service Hovedstaden

I de seneste uger, har man med gru kunne følge med i medarbejdere og tidligere medarbejderes beretning om at arbejde for en chef, som med en sjældent set arrogance, har drevet psykisk terror på sine ansatte og, blandt andet, i flere tilfælde snydt dem for feriepenge. Jeg tænker naturligvis på iværksætter-dronningen Ilse Jacobsen og Jesper Bo Jacobsen, som foruden at være Ilse Jacobsens mand, også er virksomhedens CEO.

Selvom man må anerkende, at Ilse Jacobsen har været en dygtig iværksætter, er det tydeligt, at det ikke samtidig har gjort hende til en god leder. Men Ilse Jacobsen og hendes mand er ikke de eneste, som har problemer med at finde en ordentlig tone og adfærd som ledere.

Hver dag ringer ca. 25.000 danskere ind til sin arbejdsplads og sygemelder sig på grund af et psykosocialt arbejdsmiljø. Medarbejdere, som ellers ville have bidraget til at skabe vækst i virksomhederne, taget sig af vores børn i daginstitutionerne eller behandlet vores syge på hospitalerne. Der er ikke tale om mennesker, som er særligt svage, udsatte eller arbejdssky. Nej, der er tale om 25.000 helt almindelige danskere, som hver dag passer deres arbejde, men som er blevet udsat for en systematisk nedslidning. I stedet, kan de se frem til lange samtaler på kommunernes jobcentre og endeløse forløb med læger. Alt samme noget, som koster vores samfund, og på sigt kan koste dyrt for medarbejderne og have alvorlige konsekvenser på medarbejdernes privatliv.

Skyldes samtlige 25.000 daglige opkald fra medarbejdere så dårlig ledelse? Nej, naturligvis ikke. Men lederne spiller en afgørende rolle, for at skabe et ordentligt arbejdsmiljø og sikre, at medarbejdere fx ikke går ned med stress fordi virksomheden klarer sig godt og oplever vækst. En undersøgelse foretaget af Epinion blandt HK/Privats medlemmer viser, at 7 ud af 10 medlemmer føler, at arbejdstempoet er steget i løbet af de sidste to år. Samme undersøgelse viser, at 34 procent af medlemmerne har forsøgt at tale med deres ledelse om arbejdsbyrden, uden der blev gjort noget ved det.

For at kunne løse udfordringerne, er vi nødt til at stille stærkere krav til vores ledere og erkende, at man ikke nødvendigvis er en god leder, fordi man enten er en dygtig iværksætter, er gammel studiekammerat med direktøren eller fordi man har været flittig og arbejdet sig op i systemet. At man ikke automatisk er en god leder, fordi man har vist sig dygtig til at udføre arbejdet på gulvet.

I HK gør vi meget ud af at engagere vores medlemmer, og få dem til at tænke over efteruddannelse og opkvalificering. Vi mener at det er altafgørende, at man kontinuerligt udvikler sig sammen med arbejdsmarkedet. På samme måde bør ledere, både i det offentlige, såvel som på landets private arbejdspladser, gennemgå en certificeringsordning, som sikrer, at de er rustet til at varetage den rolle det er at være leder. Konsekvenserne ved dårlig ledelse er ganske enkelt for alvorlige til, at hvem som helst kan blive leder. Fremover bør man sørge for, at dem som bliver ledere, rent faktisk kan finde ud af at være ledere.