Grafik fra Ceveas kampagne, som onsdag den 24. oktober 2018 blev lanceret på de sociale medier.

Mens mediernes afsløringer af global skattesvindel for mindst 420 milliarder kroner ruller, lancerede tænketanken Cevea i denne uge en ny kampagne, der skal sætte fokus på genopretningen af det danske skattevæsen.

I dag er det kun omkring 3 procent af de danske virksomheder, der bliver kontrolleret af skattevæsenet. Det betyder blandt andet, at der mangler mindst 14,1 milliarder kroner i skatteindtægter fra danske virksomheder, skriver Cevea og stiller spørgsmålet:

Hvad ville du gøre, hvis vi havde 14 milliarder kroner mere i statskassen? For blot 1 milliard kroner kan vi drive 11 nye erhvervsskoler og sikre erhvervsuddannelser i hele landet, lyder en af Ceveas beregninger. I kampagnen opstiller tænketanken 10 forslag til et bedre Skat:

Flere årsværk til kontrol

Forslagene lyder blandt andet: Flere årsværk til kontrolområdet i Skat – fordobl andelen af virksomheder, som kontrolleres: Nye tal fra Skat viser et markant fald i andelen af virksomheder, som oplever en reel risiko for at blive opdaget i snyd med skat, moms og sort arbejde. Skat bør tilføres nye årsværk i et antal tilstrækkeligt til, at den nuværende kontrolindsats kan fordobles.

Giv skatteforvaltningen og kontrolområdet en varig og tilstrækkelig grundbevilling. Stop skattesvindlen, før den begås, ved at styrke tilsynet med virksomhedsoprettelser. Luk virksomheder, som ikke indberetter moms og skat. Lav en mærkningsordning for virksomheder, der gør en særlig indsats for at efterleve reglerne, lyder nogle af de andre forslag.

Berlingske skriver den 25. oktober at "regeringen lægger op til ny milliardbesparelse". I alt har regeringens forslag til finanslov planer om at spare 1,7 milliarder på Skatteministeriets område fra 2019-2022, skriver avisen.

Det bliver kritiseret af flere eksperter og kaldt "dristigt".

- De har ikke lært noget, siger kendt Århus-professor: "Besparelserne forudsætter, at skattevæsenet ikke alene er blevet genoprettet, men at det igen kan strammes og rationaliseres. Det er nogle meget dristige antagelser," siger professor emeritus Jørgen Grønnegård Christensen om regeringens prognose for skattevæsnet, hvor der er lagt op til en besparelse i milliardklassen til Berlingske.

Det skriver Cevea

I dag er det kun 3 pct. af de danske virksomheder, der bliver kontrolleret af skattevæsenet. Det betyder blandt andet, at der mangler mindst 14,1 mia. kr. i skatteindtægter fra danske virksomheder. For 3,6 mia. kr. kan vi sænke klassekvotienten med 10 pct. og få en folkeskole med 20 børn i klasserne. I Danmark har vi lukket over 200 folkeskoler efter kommunalreformen: For 3,2 mia. kr. kunne vi genåbne 100 folkeskoler over hele landet. I 2025 vil vi mangle op til 70.000 erhvervsfagligt uddannede i Danmark. For blot 1 mia. kr. kan vi drive 11 nye erhvervsskoler og sikre erhvervsuddannelser i hele landet. For bare halvdelen af de penge vi mangler - 7,5 mia. kr. - kunne vi tilbyde alle danskere fri adgang til tandlæge.

fixskat.dk