digital sikkerhed

Den nye portal sikkerdigital.dk skal være med til at sikre vores brug af digitale tjenester mod afpresning, virus, hacking osv. fra it-kriminelle.

Digital afpresning, virus, hacking, økonomisk kriminalitet, cyberspionage – de digitale trusler er mange og stigende. Derfor lancerer en række aktører en ny informationsportal, som for både almindelige danskere og for alle offentligt ansatte skal være med til at øge viden om, hvordan de bedst beskytter sig mod digitale farer.

Danmark er et af verdens mest digitaliserede lande, og de it-kriminelles metoder og evner til at udnytte ny teknologi udvikler sig hele tiden. Det stiller store krav til en mere sikker digital adfærd hos den enkelte borger, virksomhed og myndighed. Lanceringen af sikkerdigital.dk skal medvirke til at forbedre bevidstheden om de digitale trusler. Samtidig skal både borgere, offentligt ansatte og virksomheder kunne finde anvendelige værktøjer og gode råd til at øge deres digitale sikkerhed. Portalen er et af de centrale initiativer i den nye nationale strategi for cyber- og informationssikkerhed.

Vigtigt, at vi alle bliver klædt på

For innovationsminister Sophie Løhde er det ambitionen, at sikkerdigital.dk kan være med til at løfte den digitale sikkerhed for borgere og i myndigheder. Hun udtaler i en pressemeddelelse:

- I dag har de fleste danskere en smartphone ved hånden, som flittigt bruges til for eksempel at gå på netbank eller bestille tid til lægen. Det gør hverdagen lettere, men digitalisering gør os også sårbare over for it-kriminelle, og derfor er det vigtigt, at vi alle sammen bliver klædt på til at beskytte os mod digitale farer ved eksempelvis at ændre kodeord og opdatere de programmer, vi bruger. Og det skal den nye portal være med til.

Indgang til sikkerhed - også for de offentlige ansatte

På sikkerdigital.dk skal det være let at finde frem til hjælp, hvis et digitalt uheld er ude. I de kommende år vil hjemmesiden være omdrejningspunkt for ny viden og hjælp til danskerne om aktuelle emner og temaer.

Også for de offentlige ansatte vil sikkerdigital.dk være indgangen til råd og vejledninger om, hvordan den enkelte håndterer borgernes data sikkert på tværs af platforme og arbejdspladser, lyder det i pressemeddelelsen.

210.000 danskere har mistet penge

• Erhvervsstyrelsen og Digitaliseringsstyrelsen står bag Sikkerdigital.dk i samarbejde med Center for Cybersikkerhed, Politiet, Datatilsynet, Det Kriminalpræventive Råd og Forbrugerrådet TÆNK.
  • Portalen er en del af regeringens nationale cyber- og informationsstrategi. Som en del af strategien er der afsat 1,5 mia. til generelt at styrke cyber- og informationssikkerheden i Danmark.
  • Over 210.000 danskere har mistet penge som følge af online svindel eller afpresning.
  • Ca. 950.000 danskere har oplevet, at computeren var inficeret med virus eller andre typer skadelige programmer.

Over 1,2 mio. danskere har været udsat for mindst en af fire trusler: virus, misbrug af personlige oplysninger, tab af data eller penge

Kilde: https://sikkerdigital.dk/nyhedsarkiv/2018/oktober/ny-informationsportal/