Om alt går vel kan HK’ere og andre i Odsherred Kommune snart have en fire-dages arbejdsuge.

Økonomiudvalget har netop nikket til at en række forvaltninger, HMU og de faglige organisationer kan gå ind i næste fase – nemlig projektfasen.

Denne projektfase vil løbe det næste år – og hvis diverse undersøgelser falder positivt ud, vil medarbejderne fra september 2019 som udgangspunkt have arbejdsuge på fire dage.

Det fortæller Eva Haupt-Jørgensen, FTR for HK’erne og næstformand i Hovedmedudvalget.

Fungerer det for borgere, opgaver og ansatte?

I første omgang er målgruppen administrative medarbejdere på rådhuset og administrationscentret i Nykøbing, hvor man skal undersøge og analysere, om og hvordan en fire-dages arbejdsuge i givet fald kan fungere hos dem.

Vil det fungere ift borgerne? Vil det fungere ift de opgaver, som i øvrigt ligger i afdelingen – og evt. i samarbejde med andre afdelinger eller myndigheder.

Og lige så vigtigt. Hvad siger medarbejderne til muligheden? Vil det fungere i deres dagligdag?

- Hvis bundlinjen på den analyse ender positivt, så går man videre til de egentlige forhandlinger med de faglige organisationer, fordi der som udgangspunkt er nogle udfordringer i forhold til vores arbejdstidsaftale, forklarer Eva Haupt-Jørgensen.

Hvad ville du sige til en 4-dages arbejdsuge? Stem og vær med i debatten på Facebook

BRUG KARRIERETELEFONEN – DEN ER OGSÅ FOR DIG

Vi har et helt hold af karriererådgivere, der sidder klar til at tale med dig – uanset om du ved, hvad du vil eller er lidt i tvivl om, hvor du skal hen i dit arbejdsliv. De lytter til dig og hjælper dig med at komme godt videre. De rådgiver dig om dine muligheder og alt det, du kan gøre for at udvikle dig, blive dygtigere og få styr på dine mål og ambitioner.