Elev

Regeringen og Dansk Folkeparti vil gøre det mere attraktivt at tage en erhvervsuddannelse og har 5. november 2018 aftalt at annullere omprioriteringsbidraget for erhvervsuddannelserne.

Som et i led i forhandlingerne om finansloven for 2019 er regeringen og Dansk Folkeparti blevet enige om at afblæse omprioriteringsbidraget på erhvervsuddannelserne fra næste år. Begrundelsen er, at man vil understøtte målene om, at flere unge skal søge ind på og gennemføre en erhvervsuddannelse.

- Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om, at der er behov for en ekstraordinær indsats for at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse efter grundskolen. Vi har behov for mennesker, der kan bruge både hovedet og hænderne. Det skaber vækst og nye job, som vi har brug for, siger finansminister Kristian Jensen i en pressemeddelelse

Aftalen glæder HK Stats næstformand Peter Raben.

- At det kvælende omprioriteringsbidrag nu fjernes fra erhvervsuddannelserne er absolut nødvendigt for at give dem økonomi til det kvalitetsløft, der skal til for at gøre det attraktivt at tage en erhvervsuddannelse. Forhåbentlig kan det også føre til, at lukningstruede erhvervsskoler i udkantsområderne bevares, siger han.

Peter Raben opfordrer de øvrige partier uden for regeringen til at presse på for helt at skrotte den tilbagevendende besparelse på alle statens arbejdspladser.

- Aftalen mellem regeringen og DF er et godt, lille skridt i den rigtige retning. Det bør være afsæt for ikke blot at afskaffe omprioriteringsbidraget for de øvrige uddannelser, men afvikle det overalt hurtigst muligt. Det var ganske vist ikke finansministerens holdning ved præsentationen af aftalen, men DF og de øvrige partier uden for regeringen må træde i karakter og gøre op med disse årlige grønthøsterbesparelser, der undergraver velfærd og smadrer det psykiske arbejdsmiljø på de statslige arbejdspladser, siger han.