- Goddag. Mit navn er Marianne Køpke, og jeg er formand for HK MidtVest. Jeg har en helt speciel grund til at være her i SuperBrugsen i Hammerum i dag. Jeg er her, fordi jeg skal overrække prisen ”Årets elev i HK MidtVest” - og årets elev er én af jeres kolleger, nemlig Sara Nielsen, der er i gang med at uddanne sig til salgsassistent, sagde hun til en overrasket Sara.

Sara Nielsen havde egentlig fri, men hendes kæreste Bjarke Lund havde lokket hende med under påskud af, at de skulle ud at spise brunch men lige skulle forbi SuperBrugsen først. Her ventede kollegerne så med rundstykker og kaffe.

"Årets elev i HK MidtVest 2018" Sara Nielsen.

”Årets elev i HK MidtVest 2018” hedder Sara Nielsen (til højre). Hun er i lære som salgsassistent i SuperBrugsen i Hammerum. Sara vil være færdiguddannet i maj 2019. Det er Maja Jensen (til venstre), der er elevansvarlig i SuperBrugsen i Hammerum, der har indstillet Sara Nielsen til prisen.

Se Sara blive overrasket på sin arbejdsplads:

Fagligt dygtig og en god kollega

Det er Maja Jensen, der er elevansvarlig i SuperBrugsen i Hammerum, der har indstillet Sara Nielsen til prisen ”Årets elev i HK MidtVest 2018”.

Marianne Køpke kunne ved overrækkelsen af prisen læse indstillingen fra Maja Jensen op:

”Jeg har den fornøjelse at arbejde sammen med Sara hver dag i forbindelse med mit job som oplæringsansvarlig”.

”Det hele startede med, at Sara ingen elevplads havde, så hun kom i skolepraktik hos os. Det var egentlig klart fra starten, at vi ingen elev skulle have, da det var længe siden, butikken sidst havde haft elever. Men det ville senere ændre sig, da min chef og jeg ændrede vores synspunkt efter nogle få måneder. Vi havde nemlig fået en skolepraktikant med det helt rigtige drive, som bare SÅ gerne ville detailhandlen. Fyldt med gåpåmod, god energi, lysten til at lære imponerede os virkelig”.

”Vi fyldte mere og mere faglig viden på Sara, da hun var langt over standard i forhold til vores tidligere praktikanter. Dette slog hende heller ikke ud, tværtimod, hendes lyst til at lære blev større og større. Chefen og jeg besluttede os for at spørge bestyrelsen, om de ville bevillige lidt ekstra kroner på lønningsposten de næste to år, da vi gerne ville give denne her elev chancen for at blive en god salgsassistent. Vi fik ordnet alt det praktiske og fik vores første elev efter mange år”.

”Til daglig er Sara en fantastisk kollega, utrolig fleksibel, god til at samarbejde, glad og hjælpsom overfor både kunder og kolleger. Hun har et gåpåmod, når der kommer nye opgaver, og en smittende positivitet. Personligt har Sara udviklet sig meget, hun har lagt genertheden på hylden, åbnet sig op og lært at sige fra, når tingene ikke er rimelige”.

”Det er super spændende at stå på sidelinjen og følge hendes udvikling. I skolen klarer hun det også super godt med mange flotte resultater. Det er så fantastisk at lære fra sig til én, som gerne vil lære, derfor er Sara selvfølgelig Årets elev”.

12 kandidater

Et kriterie for kandidaterne til prisen har netop været faglig dygtighed. Desuden har kandidaterne skullet gøre eller have gjort noget godt for arbejdsmiljøet på arbejdspladsen, altså være en god kollega.

I alt har der været 12 nominerede kandidater til ”Årets elev i HK MidtVest 2018”.

Det er en jury bestående af Marianne Køpke, afdelingsformand for HK MidtVest, Ann Østergaard, direktør for Uddannelsescenter Holstebro, UCH, Lasse Jacobsen, kommunaldirektør for Viborg Kommune, Marjanne Grønhøj, Senior Vice President Human Ressource, DEIF A/S, Power & Marine Division, Skive, og Allan Kristensen, citychef i Herning, der har bestemt, hvem der skal have prisen.

Det var slet ikke noget, jeg havde turdet håbe på. Det er en stor anerkendelse at få prisen, og det giver helt sikkert noget gejst og drive, når jeg skal tilbage på arbejde igen efter mine fridage, sagde en rørt Sara.

Spot på elever og erhvervsuddannelser

Det er tredje gang, at HK MidtVest kårer årets elev.

Sidste år gik prisen til Patrick Sørensen, trainee i regnskabsservice nord hos Kvik A/S i Vildbjerg, og året før til revisorelev Elina Østergaard Goul hos Landbo Limfjord i Skive.

Om baggrunden for prisen forklarer Marianne Køpke, afdelingsformand for HK MidtVest:

- De unge, som tager en erhvervsuddannelse, kan ikke værdsættes nok. Derfor har vi stiftet prisen, så der kan blive sat spot på de mange dygtige elever, der findes inden for HK’s område, og så flere måske kunne have lyst til at vælge en erhvervsuddannelse. Der er nemlig brug for dem rundt omkring på arbejdspladserne.

Foruden et diplom modtog Sara Nielsen en transportabel højttaler til mobilen fra B&O.
Artiklen er opdateret 06. november 2018

DU FÅR FAGLIGT FÆLLESSKAB

Vær med i det faglige fællesskab på din arbejdsplads. Det er dig og dine kolleger, der vælger tillidsrepræsentanten, der er HK’s lokale repræsentant. Og som kan hjælpe dig i dagligdagen. Et fagligt fællesskab er ikke blot faglig støtte – det er også socialt fællesskab, hvor du har indflydelse på aktiviteter og handlinger.