Black Friday: 3 ting, du skal vide om dine arbejdstider

07. november 2018  |  HK Handel  |

Black Friday og Cyber Monday er for mange handelsansatte lig med lange arbejdsdage og travlhed. Men selv om der er ekstraordinært travlt på din arbejdsplads, har du stadig en række rettigheder i forhold til din arbejdstid.

Black Friday falder i år den 23. november. Illustration: Tone Thoresen / Koalitionen.dk

11-timers reglen gælder, men...

…den kan faktisk nedsættes til 8 timer 14 gange på et kalenderår ved bl.a. statusopgørelser og udsalg. Og altså også til Black Friday og Cyber Monday.

11-timersreglen er den bestemmelse, som sikrer, at du skal have en sammenhængende hvileperiode på mindst 11 timer for hver periode på 24 timer. Det er en lovbestemt ret, så den gælder altså, uanset om du er på overenskomst eller ej. Fravigelse af 11-timersreglen – også kaldet hviletidsbestemmelsen – skal altid drøftes med tillidsrepræsentanten. Har I ikke en tillidsrepræsentant, skal det drøftes med de ansatte, før der træffes beslutning om at nedsætte hviletiden.

Når du kontrollerer 11-timers reglen, skal du regne 24 timer tilbage fra det tidspunkt, hvor du er stoppet med at arbejde. I den 24-timers periode skal der være mindst 11 timers sammenhængende hvileperiode.

Du har som altid ret til pauser, men...

… hvornår og hvor længe kommer an på, om du er ansat på overenskomst eller ej.

På arbejdspladser med overenskomst:
    Det er forskelligt fra overenskomst til overenskomst, men ifølge de store butiksoverenskomster* har du krav på mindst en halv times pause, når arbejdstiden overstiger fem timer. Den daglige pause kan ikke overstige en time, medmindre arbejdstiden uden pauser varer mere end 7,5 timer. I så fald kan du maksimalt pålægges at holde halvanden times pause.

Arbejder du på et kontor eller lager, der har en af de store funktionæroverenskomster**, har du ret til en pause på mindst en halv time pr. dag og maksimalt en time.

* Butiksoverenskomsterne med Dansk Erhverv Arbejdsgiver og DIO II.
    ** Funktionæroverenskomsten for Handel, Viden og Service med Dansk Erhverv Arbejdsgiver og Funktionæroverenskomsten for Handel, Transport og Service med DIO II.

På arbejdspladser uden overenskomst:
    Hvis der ikke er overenskomst på din arbejdsplads, og du har en daglig arbejdstid på mere end seks timer, har du i henhold til arbejdsmiljøloven ret til en pause. Der er dog ingen regler for, hvor lang pausen skal være, men hvis det er en frokostpause, skal pausen være så lang, at der faktisk er tid til at spise. Pausen skal lægges, så den passer ind i virksomhedens drift. Husk at tjekke, hvad der står i din ansættelseskontrakt om pauser.

Obs! Unge under 18 år skal have pause på mindst 30 minutter, hvis den daglige arbejdstid overstiger 4,5 timer.

Du kan ikke pålægges at arbejde mere end to sene aftener om ugen, men...

… du kan godt aftale med din arbejdsgiver, at du gør det. Med sene aftener menes aftenarbejde efter 17.45, hvis du er dækket af en af de store overenskomster. Er du i forvejen sat på til at arbejde fx mandag og onsdag aften, kan din chef altså ikke også sætte dig på fredag aften – medmindre han eller hun spørger dig, og du selv siger ok. Blot fordi det er Black Friday, kan du altså ikke pålægges at arbejde flere aftener, end I allerede har aftalt. Hvis du ikke er dækket af en overenskomst, er der ingen begrænsninger for aftenarbejde.

Husk, at du altid kan kontakte HK Handel, hvis reglerne for din arbejdstid ikke bliver overholdt, og du har brug for rådgivning til, hvordan du skal gribe det an. Kontakt din lokale afdeling på 7011 4545.

Efter Black Friday kommer julen. Har du styr på dine julearbejdstider?

Nat-og skiftearbejde

FAGFORENING

A-KASSE

Bemærk:
Bemærk: HK A-kasse åbner først for telefonerne kl. 10.00 onsdag den 14. november

FAGFORENING

A-KASSE