Sundhedsvæsenet mangler akut en milliard kroner for at dække det behov, der følger af flere ældre, stigende medicinpriser og flere behandlinger. Det mener HK Kommunals formand, Bodil Otto, formanden for Yngre Læger og en række andre sundhedsorganisationer.

Strukturreform kortslutter kerneopgaven

Organisationernes budskab sker i form af et svar i Altinget.dk til sundhedsminister Ellen Trane Nørby, der slår til lyd for, at fyringerne i specielt Region Sjælland viser behovet for regeringens sundhedsreform.

- Men sundhedsministeren tager fejl, for afskedigelserne i Region Sjælland og Lars Løkke Rasmussens (V) bebudede strukturreform på sundhedsområdet er to forskellige ting, mener repræsentanterne for sygehuspersonalet.

Med en strukturreform, der måske betyder en nedlæggelse af regionerne, risikerer man ifølge sundhedsorganisationerne, at sundhedspersonalet skal bruge en masse tid og ressourcer på at finde ud af de nye strukturer i stedet for at bruge indsatsen på kerneopgaverne, nemlig behandling og pleje af patienterne.

To milliarder i underskud

Sundhedsvæsenet har brug for mindst to milliarder kroner ekstra for at få enderne til at hænge sammen, lyder det fra HK Kommunal og de øvrige sundhedsfagforeninger.

- Den ene milliard er kommet fra økonomiaftalen i sommers, og den anden milliard har regionerne selv fundet ved besparelser og omprioriteringer. Helhedsbilledet mangler. I 00'erne blev der i gennemsnit tilført 2,75 procent ekstra ressourcer til sundhedsvæsenet om året. Siden 2010 har den gennemsnitlige årlige vækst ligget på 1 procent, samtidig med at antallet af patienter er steget, hedder det i svaret til Ellen Trane Nørby.

Sundhedsministerens udmelding om en sundhedsreform giver overhovedet ingen mening, når talen falder på de aktuelle voldsomme nedskæringer i for eksempel Region Sjælland, mener de faglige organisationer.

Artiklen er opdateret 07. november 2018