Maria Folman Elsborg er Danmarks mest hjælpsomme kollega. Foto: Jacob Nielsen

Nogle kolleger betyder rigtig meget for den gode kollegakarma på arbejdspladsen. Det er dem, man altid kan spørge om hjælp. Dem, der har en helt særlig energi, som smitter. Og dem, der tager ansvar for fællesskabet på arbejdspladsen. De kolleger er noget helt særligt, og derfor har HK for fjerde år i træk opfordret alle, der har sådan en kollega, til at indstille dem til prisen som Danmarks bedste kollega.

Tirsdag aften blev der kåret 4 vindere: Danmarks bedste kollega, Danmarks mest engagerede kollega, Danmarks mest ansvarlige kollega og Danmarks mest hjælpsomme kollega.

Maria Elsborg Folman løb med den sidste pris.

På spørgsmålet, om Maria gør noget særligt for at være Danmarks mest hjælpsomme kollega, lyder svaret:

- Nej. Jeg vil da gerne hjælpe mine kolleger, men jeg tænker ikke særlig meget over det. Jeg er vel bare godt opdraget, griner Maria.

Maria blev nomineret af sine kolleger med disse ord:

- Maria er altid 'på'. Er yderst behagelig og hjælpsom. Altid smilende og venlig. Er god til at hjælpe og vejlede. Hun taler altid pænt og holder en god tone, uanset hvor travlt der er. Nye kollegaer sætter hun hurtigt ind i rutinerne og gør det på en måde, så alle føler sig værdsat og velkommen.

Maria fortæller, at kollegerne på Scandlines har det rigtig godt med hinanden og prioriterer det sociale.

- Vi er sammen 13 timer ad gangen, når vi er på arbejde. Så det er vigtigt, at vi har det godt sammen, siger Maria, som i øvrigt fortæller, at hun glæder sig til at se sine kolleger, når hun møder på arbejde igen allerede i morgen kl. 10.

Ifølge Kurt Jørgensen, formand for HK Privat Sjælland, er det vigtigt, at vi fokuserer på arbejdsmiljøet, og hvad vi selv kan gøre for at påvirke det i positiv retning:

- Vi tilbringer mange timer hver dag på vores arbejde. Derfor skal vi hjælpe hinanden med, at arbejdspladsen er et rart sted at være, at vi har det godt med hinanden og har fokus på fællesskabet. Det gør Maria.

Kurt Jørgensen fortæller, at han godt kan forstå, at Marias kolleger har nomineret hende til prisen:

- Når man møder Maria, får man med det samme et godt indtryk af hende. Hun er meget imødekommende og smilende, og hun får en til at føle sig godt tilpas. Hun er engageret i sit job og i sine kolleger. Hun er en af dem, der gør arbejdsdagen bedre for kollegerne. Maria har virkelig fortjent prisen.

Baggrund:

HK vil med prisuddelingen sætte fokus på arbejdsmiljø og god kollegakarma.

I alt blev 1.760 personer nomineret til Danmarks bedste kollega. En jury udpegede 10 finalister, hvoraf 4 fik priser:

• Danmarks bedste kollega: Regitse Pedersen, 1. assistent, Netto i Thisted
  • Danmarks mest hjælpsomme kollega: Maria Folman Elsborg, teamleder, Scandlines i Gedser
  • Danmarks mest engagerede kollega: Lene Møller, grafiker, reprocentret, Vejle
  • Danmarks mest ansvarlige kollega: Henrik Aabling Daugaard, fysioterapeut, Tagtækkergruppen i Odense Kommune

Juryen bestod af arbejdsmiljøchef i Dansk Erhverv Anne-Marie Røge Krag, bestyrelsesformand for Foreningen af offentlige HR-chefer Kim Nissen og arbejdsmiljørepræsentant Erik B. Kristoffersen fra ATP Udbetaling Danmark i Vordingborg.

Se alle vinderne og de 10 finalister