Omstillingsfond møde

190 medlemmer af HK Hovedstaden blev klogere på mulighederne for uddannelse i Omstillingsfonden onsdag den 14. november.

65 millioner kroner om året. Mindst 6.500 lønmodtagere, som hvert år har mulighed for at opkvalificere sig med akademi- eller diplomfag uden selv at betale en krone - eller bekymre sig om, hvorvidt arbejdsgiveren vil punge ud eller om der er rettigheder i en eventuelt overenskomst.

Du kan blive en af dem.

Mød Omstillingsfonden. En stor sæk penge, som du har ret til at hive op til 10.000 kroner om året (frem til og med 2021) op af til efter- og videreuddannelse. Fonden, der er del af en trepartsaftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parker, åbnede den 1. august.

Du kan benytte dig af den, hvis du er i arbejde og maksimalt har en gymnasial uddannelse eller erhvervsuddannelse som dit højeste afsluttede uddannelsesniveau.

HK har samlet de vigtigste spørgsmål og svar om Omstillingsfonden her
800 HK’ere er blevet klogere
Siden åbningen af fonden har den umiddelbare interesse blandt HK’s medlemmer været stor. Godt 800 medlemmer har henover efteråret været forbi informations- og inspirationsarrangementer om fonden og efter- og videreuddannelsesmuligheder rundt om i de forskellige lokale afdelinger af HK.

- Det er en positiv overraskelse, at så mange medlemmer har vist interesse for efter- og videreuddannelse. Men Omstillingsfonden er også en rigtig god mulighed for, at de kortest uddannede af vores medlemmer kan få et løft uden at skulle spekulere over økonomien i det - også dem uden overenskomst med kompetencefond, siger Kristi Maire Rammo, der er uddannelsessekretær i HK/Privat.

- Nu er det spændende selvfølgelig, hvor mange som reelt benytter sig af fonden. Det følger vi selvfølgelig op på.

Uoverskueligheden er en udfordring
Senest - i onsdags, den 14. november - var 190 medlemmer af HK Hovedstaden (fra både HK/Privat og HK Handel) samlet. Her fik de et overblik over, hvordan det danske uddannelsessystem er skruet sammen.

Efterfølgende kunne de turnere rundt mellem forskellige, relevante studieretninger som Ledelse, HR, Logistik, Koordinering og Salg & Markedsføring.

Mens Lars Thore Jensen, udviklingschef ved Københavns Erhvervsakademi, venter på de næste besøgende ved sin station, får han hurtigt lige lov at give sit bud på dén mest afgørende barriere, når danskerne ikke får taget efter- og videreuddannelse.

- Uoverskueligheden i det, siger Lars Thore Jensen.

- Nogle prøver engang imellem at få det til at lyde så nemt at komme i gang. Lidt som at vælge vaskepulver. Men det er virkelig noget, man skal investere tid i for at finde det rette. Folk har vidt forskellige udgangspunkter og motivationer for at videreuddanne sig, og så kræver det et stort overblik at få styr på, hvad man kan få ud af de forskellige spor.

Leif vil være klogere på ledelse

Leif Henriksen
En af dem, som var mødt frem til HK Hovedstadens arrangement, var Leif Sang Myung Henriksen, der er driftsansvarlig og erhvervsrådgiver hos teleselskabet 3.

- Jeg er allerede i gang med en akademiuddannelse i ledelse, så jeg ville egentlig bare blive klogere på det, jeg ikke vidste i forvejen. Lige nu betaler min arbejdsgiver for min uddannelse, men

det kan jo ændre sig, og jeg kunne forstå, at jeg kunne bruge Omstillingsfonden, så længe jeg ikke er færdig med uddannelsen, fortæller han.

- Jeg er interesseret i ledelse, fordi jeg rigtig gerne vil arbejde med udvikling af mennesker og dét at nå mål, man har fastsat. Derudover var jeg inde og høre om kommunikation, salg og marketing som et muligt valgfag til min uddannelse.

Hvad er Omstillingsfonden – og hvem kan søge?

Omstillingsfonden er et resultat af trepartsaftalen indgået mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter i 2017. Hvert år frem til og 2021 er der 65 millioner kroner i fonden (dog kun 32,5 millioner i 2018, da den først trådte i kraft 1. august).
Du kan få fingrene i op til 10.000 kroner om året til efter- og videreuddannelse:
Hvis du er i job
Hvis du maksimalt har en gymnasial uddannelse eller erhvervsuddannelse som dit højeste uddannelsesniveau.

Brug for rådgivning? Ring til HK’s karrieretelefon

Hvis du er i tvivl om, hvilken retning dit arbejdsliv skal tage – og hvilken efter- og videreuddannelse, som kunne være relevant for dig – kan du altid ringe til HK’s karrieretelefon. De har åbent alle hverdage klokken 13-16 og kan fanges på 3330 4460.
For spørgsmål omkring Omstillingsfonden kan du også skrive til HK/Privats uddannelsessekretærer på hkprivat-uddannelse@hk.dk

Flere arrangementer om Omstillingsfonden

Foreløbig er der arrangeret følgende arrangementer:
HK Midt den 22. november – læs mere her
HK Nordjylland den 3. december – læs mere her
Derudover planlægger HK Hovedstaden endnu et arrangement den 4. april 2019.