Omkring 400 mennesker var samlet i Cirkusbygning på Axeltorv i København for at fejre de 10 nominerede til Danmarks bedste kollega. HK Stats repræsentant, Marianne Bengtson, er nummer to fra venstre. Foto: Jacob Nielsen

- Vi hyggede os rigtig godt, og alt var supergodt. Vi havde en fantastisk aften, udbryder Marianne med det samme, da hun bliver spurgt til festen i Cirkusbygningen.

Tirsdag 13. november var der dækket op til stor fest i Cirkusbygningen i København. Titlen som Danmarks bedste kollega skulle findes. Prisen gik til 1. assistent i Netto Regitse Pedersen fra Thisted. De øvrige nominerede blev ogsåhyldet for deres gode kollegaskab, og blandt dem var statsansatte Marianne Bengtson, der til daglig er klinikassistent i undervisningsklinikken på Tandlægeskolen i København.

Forud for festen fortalte Marianne til HK Statbladet, at hun bare glædede sig til den store fest, og at hun mest af alt var glad og stolt over at være blandt de 10 nominerede ud af et nåleøje på 1760 indstillede kandidater. Derfor er der heller ikke den mindste skuffelse at spore i Mariannes stemme, da HK Statbladet fanger hende et par dage efter festen.

Læs også: Jeg er bare glad for at blive nomineret

- Nej nej, jeg er overhovedet ikke skuffet. Slet, slet ikke. Hende, der vandt, blev simpelthen så glad. Hun har helt sikkert fortjent det, siger Marianne med en glad og overbevisende røst.

- Jeg er bare glad for at have været med. Alle os nominerede kom på scenen én for én og blev hyldet og fik stillet et par spørgsmål. Vi fik diplomer, blomster og fik taget billeder. Det var en stor oplevelse.

Udover prisoverrækkelsen og hyldesten af de 10 nominerede bød aftenen også på en 4-retters menu, musik og underholdning ved den tidligere DR-vært Thomas Skov, der gav den som konferencier, fortæller Marianne, der havde kollegaen og veninden Betina Hansen med til festlighederne.

En hånd til kollegerne

Det var ikke kun vinderne og de nominerede, der blev fejret på behørig vis i Cirkusbygningen. Også de kolleger, der havde gjort alt benarbejdet i kulissen ved at indstille deres kollega til prisen som Danmarks bedste, fik en velfortjent klapsalve i deres retning.

I Mariannes tilfælde var det hendes kollega gennem mere end 20 år Betina, der stod for indstillingen af Marianne.

- Udover underholdningen var Thomas Skov også god til at sørge for, at alle dem der havde indstillede deres kolleger, også blev hyldet med store klapsalver. For det er i bund og grund dét, der er udgangspunktet for, at vi kan holde sådan en fest, siger Marianne.

Det var Betina (tv), der i sin tid tid indstillede Maríanne (th) til Danmarks bedste kollega. Betina har været ansat på Tandlægeskolen i 25 år, mens Marianne runder 24 år på samme matrikel til januar. Foto: Jacob Nielsen

Udover prisen som Danmarks bedste kollega havde HK også besluttet at uddele 3 ekstra priser på grund af den store interesse, man har oplevet for kampagnen. Teamleder Maria Folmand Elsborg fra Scandlines i Gedser fik prisen som mest hjælpsomme kollega, mest engagerede kollega gik til Lene Møller, grafiker ved Reprocentret i Vejle, mens Henrik Aabling Daugaard, fysioterapeut i Odense Kommune, fik tildelt æren som mest ansvarlige kollega.