Genrebillede - ABL

Balancen mellem teoretisk viden og praktisk kunnen og kombinationen af at have kompetencer til at løse administrative opgaver og samtidig arbejde med projekt- og udviklingsarbejde – det er sådan, arbejdsgiverne kendetegner administrationsbachelorerne.

Helle Rasmussen er uddannelsesleder i Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune og har haft flere administrationsbachelorpraktikanter, hvoraf flere er blevet til studentermedhjælpere og fastansatte kolleger.

- De praktikanter vi har haft her i Sundhed og Omsorg har tilført os nogle ressourcer og været dygtige studerende, som har løst mange forskellige opgaver. Det, at man har nogle generalistkompetencer i forhold til administrativt arbejde og planlægning og udvikling, det er både nyttigt og relevant i mange sammenhænge, siger Helle Rasmussen.

Også Jakob Olesen der er kontorchef i Region Midtjylland og har haft en del administrationsbachelorpraktikanter, ser potentiale for, at administrationsbachelorerne i fremtiden kan løse mange forskellige administrative opgaver.

God balance mellem teori og praksis

- Jeg synes, at de har en god balance mellem teoretisk viden og praktisk kunnen, og uddannelsen har efter min vurdering haft succes med at spotte, hvilke dagsordener der præger arbejdsmarkedet og få dem integreret i uddannelsen, forklarer han. Drift og strategi i skøn forening I hans øjne er de studerende gode til at se, hvordan man kan samarbejde om at skabe forandringer og innovation og samtidig involvere borgere og samarbejdspartnere i at udvikle nye løsninger.

- Derudover har de styr på den grundlæggende viden og de redskaber, man skal have styr på, når man arbejder med administration i det offentlige – for eksempel økonomistyring, lovgivning og organisering af den offentlige forvaltning, siger Jakob Olesen.

Det er netop den grundlæggende generalistviden, arbejdsgiverne især lægger vægt på, når de beskriver administrationsbachelorernes faglighed. Specialkonsulent hos KL, Mette Berg, forklarer, at de bidrager med kompetencer fra det klassiske administrative område og fra den akademiske generalist.

- Der, hvor administrationsbachelorerne gør en forskel, er, hvor det lykkes for dem at flette driftsopgaver og mere strategisk tænkning sammen. Derfor forventer vi også, at de vigtigste kompetencer for administrationsbachelorerne fremover vil være tværfagligt samarbejde, administrative generalistopgaver, digitale kompetencer samt koordinerings- og analyseopgaver, siger Mette Berg.

Spark døren ind

Arbejdsgiverne er ikke i tvivl om, at der tegner sig en spændende fremtid for administrationsbachelorerne. Alligevel kan de studerende have svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet, fordi det stadig er en relativt ny uddannelse.

- Jeg tror, at der overordnet set tegner sig en lys og spændende fremtid for administrationsbachelorerne. Der er mange vigtige administrative opgaver, der skal løses i enhver effektiv organisation. Nogle administrationsbachelorer vil måske i starten skulle kæmpe og udvise vedholdenhed og kreativitet for at komme hurtigt ind på arbejdsmarkedet, fordi der mange steder ikke ansættes nye administrative medarbejdere grundet besparelser, siger Jakob Olesen og understreger:

- Det er vigtigt, at både uddannelsen og de studerende arbejder hårdt for at sikre et tilstrækkeligt højt fagligt niveau for alle, der tager uddannelsen – og at de samtidigt er dygtige til at kommunikere om, hvad de kan.

Læs også:

Mine fagligheder bliver bundet sammen

Thomas har en leder i maven

Artiklen er opdateret 19. november 2018