Mads Samsing

- Vores målsætning var, at vi skulle have 500 studerende igennem uddannelsen årligt. Og selvom vi kun startede med et optag på omkring 40, er vi over 500 nu. Så overordnet set er det gået godt, men administrationsbachelorerne har stadig ikke helt fundet fodfæste på arbejdsmarkedet, siger næstformand i HK Kommunal, Mads Samsing.

Tanken, da HK Kommunal, professionshøjskolerne, KL og Moderniseringsstyrelsen gik i gang med at udvikle uddannelsen var, at der manglede en mellemgruppe. Der var to uddannelsesveje – en for
kontoruddannede og en for universitetsuddannede, og der var et hul midt i mellem, der skulle dækkes.

- Jeg synes, at administrationsbachelorerne har gjort sig positivt bemærket, og tilbagemeldinger, vi får, fra praktik- og ansættelsessteder er meget positive. Samtidig har de opbygget en fantastisk studenterorganisation (ABL), der er virkelig gode til at komme ud og tale med arbejdspladser, tillidsrepræsentanter og sætte ord og ansigt på uddannelsen, siger Mads Samsing.

Lys fremtid

Han erkender dog, at der stadig er en udfordring, fordi mange dimittender har svært ved at få job, og flere føler sig nødsaget til at læse videre.

- I HK har vi søsat Projekt Fodfæste, som skal hjælpe med at gøre opmærksom på administrationsbachelorerne. Vi har lavet forskellige materialer, som tillidsrepræsentanter kan bruge som murbrækkere, når de skal banke på ledelsens dør. Og samtidig taler vi om faggruppen alle steder, vi kan komme til det. Mads Samsing er ikke i tvivl om, at fremtiden ser lys ud for administrationsbachelorerne.

- De store årgange begynder at komme ud nu, og samtidig spreder de gode erfaringer sig. Vi begynder at se på, om uddannelsen skal justeres lidt, så den bliver endnu bedre – og så er det vigtigt, at vi tager godt imod dem ude på arbejdspladserne. De er ikke en konkurrent til HK’erne, de er bare en ny gruppe HK’ere, og dem skal vi tage godt imod og invitere ind i fællesskabet, slår næstformanden fast.

Læs og arbejdsgivernes mening om administrationsbachelorerne og Rikke og Thomas erfaringer med uddannelsen.

Artiklen er opdateret 19. november 2018