Arbejdspres SV

Gennem seks måneder har tandklinikassistent Trine Winther Ulrichsen tænkt, den var gal, men abstraheret fra symptomerne. Under en ferie på Maldiverne i maj 2017 kulminerer det, der har været længe undervejs:

- Jeg kunne pludselig ikke holde på mit bestik. Mine hænder rystede for meget. Jeg kastede bestikket op på bordet og stak hænderne under bordet for at skjule det. Jeg forsøgte igen, men det gik ikke. Det skete flere gange. Og det fortsatte i flere dage. Jeg kunne ikke styre, hvad der skete med min krop. Jeg blev vildt forskrækket, fortæller Trine Winther Ulrichsen.

Siden 1998 har hun stået last og brast med sin chef, tandlæge Lars Nielsen - både da de var alene om tandklinikken, og i takt med at den har vokset sig 18 medarbejdere stor. Derfor regner hun også med ham, da hun første gang forsøger at råbe ham op, fordi der er for meget at lave til for få, og hun ikke kan få bemandingen til at gå op. Desværre bliver hun ikke bakket op. Den manglende opbakning får Trine Winther Ulrichsen til at gøre det, hun altid gør - hun klør på.

- Jeg sov ikke. Jeg var sur og aggressiv. Jeg havde svært ved at overskue helt almindelige ting i hverdagen. Der var rigtig mange, der råbte vagt i gevær. Men jeg var på en vigtigere mission på arbejdet, så jeg hørte ikke advarslerne. Arbejdet var det eneste, jeg kunne fokusere på, fortæller Trine Winther Ulrichsen.

Da det kulminerer på rejsen i Det Indiske Ocean, synes både hendes mand og siden hen hendes læge, det er på tide, hun sygemelder sig. Men også det overhører hun.

- I et sidste desperat forsøg på at sige: ”Hjælp mig! Jeg kan ikke bunde nu”, skriver jeg et brev til Lars. Han svarede noget betydningsløst, der ikke hjalp. Det var utrygt at mærke, at han, som altid har været der for mig, pludselig ikke bakkede mig op, siger Trine Winther Ulrichsen og fortsætter i en eftertænksom tone:

- Han har selv været der. Da han var nede, tog jeg over og skånede ham. Måske troede han, at jeg altid ville være der.

Hun ender med at måtte trække stikket og melde sig syg med stress. Under sin fire måneder lange sygemelding bliver Trine Winther Ulrichsen en skygge af sig selv.

- Jeg kan ikke andet end at sove og tude. Menneskemængder gør mig utryg, og mit hjerte hamrer derudad, så jeg holder mig indendørs og kan hverken aflevere eller hente børn. Da jeg skal til sygesamtale, er jeg ved at kaste op, da jeg går ind på klinikken. Jeg kan knap nok trække vejret. Jeg tudbrøler og kamp-sveder. Jeg er så langt fra det, som jeg normalt er.

Først der begriber Lars Nielsen, hvor syg hun egentlig er.

Chef: Jeg trak andre ned
- Trine forsøger at råbe mig op, men på det tidspunkt var jeg selv så presset, at jeg kun kunne koncentrere mig om mit eget. Så jeg var ikke opmærksom på, at jeg trak andre ned i min egen stress-spiral. Jeg havde brug for, at mennesker omkring mig havde det overskud, som jeg ikke selv havde. Og jeg var vant til, at Trine bare kunne, så det tænkte jeg, hun nok skulle klare. Jeg havde sørget for, at hun kom til erhvervspsykolog, og tænkte, det var nok, fortæller Lars Nielsen.

Han havde kort forinden valgt at redefinere sin rolle på klinikken, så han ikke længere fungerede som tandlæge, men udelukkende som klinikleder. Han besluttede derudover at flytte klinikken og sælge den til tandlægen.dk.

- Det var en del af en positiv udvikling, som skulle bære os et godt sted hen. Derfor kunne jeg ikke forstå, hvorfor mine medarbejdere ikke omfavnede alt det, jeg var opfyldt af. Men jeg får ikke kommunikeret min vision klart ud. Og jeg havde ikke indset, at det var så fundamental en forandringsproces, jeg havde udsat de ansatte for, siger Lars Nielsen og erkender:

- Jeg får ikke set det, der er lige foran næsen af mig. Mine medarbejdere mistrives. Og det er først, da Trine sygemelder sig, at jeg indser, hvor alvorlig hele situationen er. Det er ikke kun hende. Det har bredt sig ud i alle kroge; trivslen er i bund.

Trivsel er flygtigt
Den 1. september var Trine Winther Ulrichsen tilbage på jobbet. Der ligger en plan for hendes tilbagevenden. Hun skal arbejde en time om dagen og trappe op med en time om ugen - hvis hun kan overskue det. Og det er der behov for. Hun er totalsmadret, når hun kommer hjem. Først ved juletid føler hun sig sikker i, at hun kan det, hun skal kunne, og kommer igen på fuld tid.

- Som arbejdsgiver er man utålmodig efter at få sin medarbejder tilbage. Man har en plan, som skal gå op, og derfor er det en kæp i hjulet og en belastning for økonomien. Men det er et kortsigtet problem. Jeg kan nu se, hvor rigtigt og hvor sindssygt vigtigt det var for Trine, at hun kom godt ind i sit arbejde igen, og at jeg fik den medarbejder igen, som jeg havde savnet. I dag har jeg meget stor respekt for tilbagevendingsplaner. På den lange bane er det det helt rigtige, siger Lars Nielsen.

For Trine Winther Ulrichsen var det vigtigt, at der kom bedre styr på arbejdspladsen. Derfor fik hun overbevist Lars om, at hun skulle være administrativ leder. Det er de begge glade for i dag.

- Hver mandag holder vi møde om, hvad vi kan gøre bedre. Arbejdspresset er normalt nu. Jeg har fået lov til at ansætte de assistenter, der er behov for. Vi har den normering, der skal til. Og jeg spørger konstant personalet til arbejdspres, tid og opgaver og sørger for, at der bliver holdt pauser, siger Trine Winther Ulrichsen.

Det er også Lars Nielsens oplevelse, at både Trine Winther Ulrichsen og klinikken fungerer bedre i dag. Men han ville ønske, han havde været bedre rustet tidligere.

- Jeg kunne fantastisk godt tænke mig en uddannelse i psykisk arbejdsmiljø. Ledelse er ikke noget, vi lærer på tandlægehøjskolen. Vi har ingen forudsætninger for at gå ud og lede. Mange gør noget ved det efterhånden, som de støder på udfordringer, men ellers kører det på intuition, siger Lars Nielsen:

- Jeg synes personligt, vi har et velfungerende lederteam i dag, og der har bredt sig en trivsel. Men jeg tror, trivsel er et flygtigt fænomen, som vi til stadighed skal vedligeholde og passe på. ⁄⁄

 

Arbejdspres og stress i branchen

Ifølge en undersøgelse, som analysebureauet Epinion har lavet for HK/Privat, svarer tandklinikassistenter, lægesekretærer og andre HK’ere i sundheds- og velværebranchen følgende:
17 % af jer har de sidste to år været sygemeldte på grund af arbejdspres og stress. 9 % har været langtidssygemeldte, hvilket er rekordmange i forhold til andre brancher.
65 % af jer har en leder, som i ringe grad eller slet ikke opdager og håndterer stress hos de ansatte. Hvilket er markant ringere end i andre brancher.
46 % føler sig hele tiden eller ofte pressede. Og markant flere end i andre brancher er påvirket fysisk og psykisk af for højt arbejdspres. For mange opgaver og mangelfuld ledelse er blandt hovedårsagerne.
Langt over halvdelen af jer har ledere, som i ringe grad eller slet ikke kortlægger eller forebygger arbejdspresset eller prioriterer opgaver.

Få mere viden om stress