Tim Heimann har arbejdet i Københavns Lufthavn i mange år, men de seneste tre år har han været hos handling-selskabet Menzies Aivation. Sammen med flere hundrede andre HK’ere, hjælper Tim dig for eksempel med check in og boarding, når du skal ud at flyve.

Tim Heimann lagde ud som arbejdsmiljørepræsentant, men da posten som tillidsrepræsentant i Menzies Aviation blev ledig i foråret 2018, valgte Tim at stille op for kollegerne.

Siden han blev valgt, har Tim og hans HK bestyrelse indmeldt 41 nye medlemmer i HK Service Hovedstaden. Her fortæller Tim lidt om hemmelighederne bag succesen.

- Lufthavnen er på mange måder en meget speciel arbejdsplads med store sæsonudsving i travlheden. Her er mange ansat som ”sommerfugle”, det vil sige tidsbegrænsede ansættelser på elastiske kontrakter. 

- Det betyder, at der er mange yngre kolleger, som kun er ansat i kort tid, og det er en udfordring, at de unge ikke er særligt godt informeret om fagforeningen. Mange er liberale og mener, at enhver er sin egen lykkes smed. De kender ikke historien, og ved ikke hvordan vi har kæmpet i 50 år for at opnå ting som sjette ferie uge og frit valgs konto. 

- I Menzies Aviationstarter alle nye medarbejdere på et intro forløb. HK-klubben møder alle de ansatte på deres tredje arbejdsdag, hvor vi fortæller om historien og alle konkurserne i lufthavnen. Det er ikke for at skræmme, men det er vigtigt, at folk forstår vigtigheden af det faglige sammenhold. Det vi har opnået, kan vi stadig miste. Konkurrencen er hård, og det er vigtigt, at vi hele tiden holder fast i den gode udvikling.

- Jeg har altid været imod tanken om at være tillidsrepræsentant for alle: Det vil sige; jeg vil kun give råd og arbejde for medlemmerne. Jeg skal ikke præsentere dem, som ikke vil betale til fællesskabet. 
Til gengæld er åbenhed og tilgængelighed meget vigtig for mig og bestyrelsen. Jeg sender nyhedsbrev ud en til to gange om måneden. Uanset om det er stort eller småt, så får alle alt det at vide, som jeg kan fortælle videre.

- Det som har overrasket mig mest, som tillidsrepræsentant, har været, at jeg troede, folk ville komme til mig, hvis ”der var noget”. Sådan fungerer det bare ikke. Derfor gør jeg hvad jeg kan for at være tilgængelig både på Facebook og live. 

- Jeg må være til stede på alle mulige tidspunkter af døgnet, fordi vi arbejder i skiftehold. Ofte går jeg en ekstra tur rundt i lufthavnen og hilser på kollegerne og spørger "Hvordan har du det"? Eller bare for at sige "God weekend".

Det giver mange gode snakke om både udfordringer og mulige løsninger.

Bestyrelsen spiller også en vigtig rolle, fordi hvert bestyrelsesmedlem har relationer til andre kolleger og andre kompetencer end jeg. 

 

Mine 5 bedste råd til tillidsrepræsentanter er:

 

  • Tal med nyansatte straks – fortæl om fagforeningen og styrken i fællesskabet.
  • Vær tilgængelig for dine medlemmer – det kan være fysisk, på sociale medier eller telefonisk.
  • Spørg jævnligt hver eneste medarbejder ”Hvordan har du det? ” – Ved at opsøge kollegaerne får du meget mere viden om arbejdspladsen.
  • Chefer elsker data og tal, så forbered dig godt op til forhandlinger. Du står stærkere, når du er godt forberedt.
  • Tag alle de kurser du kan. Hvis du vil have en fair chance for at kæmpe godt, gælder det om at kende reglerne godt.