Henrik ITMK

Han havde allerede været igennem de fleste relevante kurser inden for det grafiske område og kunne ikke finde nye trykrelaterede uddannelsestilbud. Så da Henrik Røn sidste år syntes, at han trængte til faglig opdatering og inspiration, fik han en idé.

- Jeg måtte gøre noget selv, fortæller den 54-årige trykker Henrik Røn. Han kom på, at han kunne forny sin viden og sine kompetencer ved at besøge kolleger på et trykkeri i udlandet. Betingelsen var, at det skulle være et trykkeri med samme type avisrotation som den gigantiske Wifag, der er hos Nordjyske Medier i Aalborg, hvor han har arbejdet siden årtusindeskiftet.

I sin tid udskiftede Nordjyske Medier en gammel Goss-presse til den moderne og tre etager høje Wifag trykmaskine, hvor farvestyring og styring af falsen foregår ved elektroniske styrepulte i et operatørrum, modsat før hvor føling og fornemmelse lå i fingrene ude ved maskinen. Det tog næsten to år at få den nye Wifag op at køre. Og i den forbindelse var nogle af trykkerne på efteruddannelse i Schweiz, hvor den kom fra, fortæller Henrik Røn. Og netop da stødte han for første gang på, at man kan få meget ud af et -arbejdspladsbesøg.

Derfor søgte han i 2003 også midler hos Nordjyske Mediers egen efteruddannelsesfond til en tur til New York, hvor han besøgte et avistrykkeri med en lignende Wifag rotationspresse. Dengang blev det blot til et heldagsbesøg på otte timer.

- Men det var en stor oplevelse. Jeg synes, sådan noget er guld værd, siger Henrik Røn.

Tog selv kontakt
Denne gang var hans plan at tage af sted en hel uge. Han fandt et trykkeri med en Wifag ligesom Nordjyskes på Bergens Tidende i Norge og skrev en mail til avistrykkeriets rotationsleder og spurgte, om det var muligt at være med i produktionen.

- Allerede samme dag kom der positivt svar tilbage, fortæller Henrik Røn, som blev tilbudt at deltage på skifteholdene med tre dagvagter og to aftenskift.

Og så gik det stærkt med at få skrevet en motiveret ansøgning om en uges selvtilrettelagt uddannelse til Den Grafiske Kompetenceudviklingsfond. Heldigvis fik han positiv tilbagemelding med en bevilling på omkring 6.000 kroner til at dække rejseudgifter og ophold. Så i december 2017 pakkede han sit arbejdstøj og sikkerhedssko og fløj til Bergen for at indgå i avistrykkeriets vagtplan.

- Selv på trykkerierne i Danmark gør vi tingene forskelligt, så jeg var overbevist om, at jeg kunne lære noget af deres procedurer, fortæller Henrik Røn.

I løbet af arbejdsdagene fik han talt med de norske kolleger om arbejdsforhold, løn, turnus, bemandingsplaner og arbejdsfordeling, og han kom hjem til Aalborg med nye metoder til service og optimering af pressen samt kontakt til billigere leverandører af ventiler i Norge.

- De havde lige været i gang med en optimering af pressen til at levere optimal cut-off register. Det er noget, vi kan drage nytte af. Vi er nemlig i fuld gang med optimering af software og pressen på Nordjyske. Og nordmændene bruger Lean 5S-modellen omkring vedligehold og service på pressen, som vi er ved at implementere hos os. Det synes jeg er genialt, siger Henrik Røn.

Han forklarer, at det resulterer i konkrete procesbeskrivelser, så både nye afløsere og erfarne kolleger kan tjekke, præcis hvordan en procedure skal udføres, hvis de bliver i tvivl.

- Det her har skabt en god relation mellem trykkerierne i Bergen og Aalborg, som betyder, at vi kan dele knowhow. Jeg mener bestemt, det har været arbejdet værd. Så det er bare at komme i gang, for der er muligheder nok, opfordrer Henrik Røn.

Han sender jævnligt en mail rundt til sine kolleger og opfordrer dem til at gøre brug af kompetencefondens muligheder og søge penge til uddannelse - også selv om det egentlig ikke hører under hans ressort som arbejdsmiljørepræsentant.

- Jeg synes altid, det har været vigtigt at tage kurser og efteruddannelse - især nu hvor udviklingen går så stærkt. Og så kommer man lidt ud af osteklokken og møder andre mennesker. Det er en gave i sig selv, siger han.

For at søge tilskud hos netop Den Grafiske Kompetenceudviklingsfond skal du have været ansat i din nuværende virksomhed i mindst seks måneder under den grafiske overenskomst, funktionæroverenskomsten mellem GA og HK/Privat eller digitalprint- og serigrafoverenskomsten.

Er din virksomhed medlem af Dansk Erhverv Arbejdsgiver, Dansk Industri, Danske Mediers Arbejdsgiverforening eller Drivkraft Danmark, så har du mulighed for at søge midler fra andre kompetencefonde på www.kompetencefonde.dk. ⁄⁄