HK/Privat rejser nu sammen med PROSA sag mod IT-virksomheden IBM for brud på loven om virksomhedsoverdragelse. IBM varslede i sidste uge fyringer af 90 de 270 medarbejdere, som er overdraget fra KMD og Tech Mahindra. Siden da er antallet forhandlet ned, og det har resulteret i, at de bebudede 90 fyringer er blevet reduceret.

Stort set alle fyrede er omfattet af en tryghedsaftale og dermed sikret en ekstra fratrædelsesgodtgørelse på op til 10 måneder. HK/Privat og PROSA har dog hele tiden fastholdt over for IBM, at det er i strid med lov om virksomhedsoverdragelse, når IBM udelukkende fyrer blandt de virksomhedsoverdragede medarbejdere. Som tidligere annonceret vil de to forbund derfor tage skridt for at forfølge sagen.

Efter en række medlemsmøder står det også klart, at de virksomhedsoverdragede medarbejdere på ingen måde er blevet kompetenceafklaret. Derfor har de to forbund begæret et fællesmøde med Dansk Arbejdsgiverforening, som er skridtet før en behandling af sagen i Arbejdsretten.