Når kunderne træder ind af døren i MENY på Borups Alle i København, så ligner butikken egentlig mange andre, men under overfladen gemmer sig en række teknologiske og digitale tiltag og ideer, som kommer til at forme, hvordan vi i fremtiden gør vores dagligvareindkøb.
Intelligent belysning guider til specifikke varer og sensorer plotter kundernes bevægelser, så man fremadrettet kan indrette butikkerne langt smartere end tidligere baseret på, hvordan kunderne bevæger sig rundt.
- Når Dagrofa har valgt at lægge butik og knowhow til det her projekt, så handler det om at blive bedre til at udnytte de muligheder, som teknologi og data giver. Vi kan i langt højere grad indrette vores butikker og tilbud efter kundernes behov, siger Kenneth Holmen Pedersen, der er kædedirektør i MENY.
Det er Teknologisk Institut, der har installeret de teknologier, der bruges under forsøget med at skabe fremtidens supermarked. Når hele testperioden er afsluttet, så vil der blive udarbejdet en rapport om projektets resultater.

Medarbejderne klædes på til fremtiden

En ting er butiksindretning og bedre forståelse for kundernes færden, noget andet er, at medarbejderne i fremtiden skal kunne udnytte de muligheder, som digitaliseringen fører med sig. Det kræver nye kompetencer og viden, og projektet skal derfor også give et billede af, hvordan detailhandelsuddannelsen i Danmark fremover skal udformes.
- Det her projekt skal gerne give os et billede af, hvordan fremtidens personale skal uddannes og trænes, så man er klar til at møde de udfordringer, som et detailmarked i hastig forandring kaster af sig. Det betyder meget for os som organisation, at vi kan være med til at sikre de nødvendige kompetencer til vores medlemmer i fremtiden, siger Per Tønnesen, der er formand for HK Handel
Hos Dansk Erhverv har man stor tiltro til, at projektet kan blive en gevinst ikke blot for en enkeltstående butikskæde, men for hele detailhandlen i Danmark.
- Digitaliseringen er i gang med at ændre hele værdikæden i detailhandelen. Det skaber nogle enorme muligheder for virksomhederne med at optimere deres drift, at komme endnu tættere på deres kunder og skabe nye købsoplevelser og salgskanaler. Dansk Erhverv har lagt sig i spidsen for at sikre vores medlemmer de bedste forudsætninger for at kunne omfavne udviklingen. Derfor kigger vi hele tiden på at udvikle branchens uddannelser. Det har bl.a. betydet, at Dansk Erhverv og HK Handel har udviklet et nyt speciale i digital handel på handels- og detailhandelsuddannelsen. MENY-projektet er etableret for at give indsigt og erfaring i at udnytte ny teknologi og undersøge hvilken betydning, det har for butikkerne, kunderne og medarbejderne, siger direktør Laurits Rønn fra Dansk Erhverv.