Formanden for HK Kommunal Sydjylland, Lene Roed, har meddelt, at hun stiller op som kandidat til formandsposten for HK Kommunal, når der ved kongressen om godt et år skal vælges ny formand. Samtidig har HK Kommunals næstformand, Mads Samsing, tilkendegivet, at han ved kongressen genopstiller som næstformand.

FAGFORENING SKAL SKABE VÆRDI

Lene Roed fortæller, at beslutningen om at stille op som formandskandidat har været et stykke tid undervejs, efter at hun fik opfordringer fra flere i bestyrelsen.

- Det er naturligt for mig at tænke tingene grundigt igennem og også vende situationen med familien. Det har jeg gjort, og jeg er 100 procent klar til – sammen med bestyrelsen - at føre HK Kommunal videre fra det rigtig gode udgangspunkt, vi sammen har skabt. Mine personlige værdier er troværdighed, gensidig respekt og ordentlighed. Derigennem tror jeg, at jeg kan bidrage til fortsat at udvikle HK Kommunal til gavn for medlemmerne, siger hun.

Lene Roed lægger vægt på, at HK Kommunal skal være en nærværende og relevant fagforening i øjenhøjde med medlemmerne.

- Medlemmerne møder forandringer og digitalisering i en hast, som ikke er set før. Som fagforening skal vi fortsætte med at være på forkant, så vi kan være en naturlig samarbejdspartner og skabe værdi for medlemmerne i deres arbejdsliv, siger Lene Roed.

ARBEJDSMILJØ OG KOMPETENCEUDVIKLING

Mads Samsing er meget optaget af medlemmernes fag og rammerne om deres arbejde. Han mener, at HK Kommunal er nået langt på de områder og genopstiller som næstformand for fortsat at sætte disse emner højt på dagsordenen.

- Medlemmerne går hver dag på arbejde for at hjælpe borgere og virksomheder, for at hjælpe kollegaer med at lykkes og for at hjælpe lederne med at lede. Den digitale omstilling og de konstante forandringer ændrer både job og vilkår. Derfor skal vi hele tiden arbejde med udviklingen af medlemmernes fag og kompetencer og sætte arbejdsmiljø højt på dagsordenen, siger Mads Samsing.

HK Kommunals kongres afholdes den 26., 27. og 28. januar 2020 i Nyborg. Kongressen samler omkring 500 deltagere fra samtlige kommuner og regioner, og processen med at vælge delegerede til kongressen går i gang i løbet af 2019. Kandidater til posten som formand og næstformand kan meddele deres kandidatur helt frem til kongressen. For alle kandidater bliver der mulighed for at præsentere sig. Bestyrelsen drøfter om kort tid processen, og herefter vil de relevante deadlines blive offentliggjort.

Artiklen er opdateret 29. november 2018