HK'erne anno 2018 er meget forskellige, men har også meget til fælles. Illustration: AMS

1. I tror på, at der kommer en lønforhøjelse i 2019 (men er ikke så glade for at forhandle)

Vi starter med de gode nyheder: Tre ud af fire af jer svarer nemlig, at I fik mere i lønposen sidste gang, I forhandlede løn. Og lidt over halvdelen forventer at få en lønforhøjelse i 2019!

Det er naturligvis dejligt at læse, at det trods alt er de fleste, der får en lønstigning, men 77 % af jer fortæller dog også, at det kun var en lille eller meget lille stigning. Og for dem, der slet ikke fik en, er der i hvert fald lidt benarbejde, der skal gøres. En femtedel af jer fortæller os desværre, at I ikke bryder jer om at forhandle løn, og at I ikke føler jer hjemme i at argumentere for egen værdi mm. Og så kan det godt blive svært at få tallene på lønsedlen derop, hvor det bliver lidt sjovere.

Et godt sted at starte, hvis man vil stå stærkere i forhandlingerne, er vores lønstatistik, som 55 % af jer heldigvis allerede tjekker, inden I skal lægge arm med chefen.

Tjek HK's lønstatistik på hk.dk/loentjek

2. I kan fint finde ud af at vælge passende arbejdstøj – uden en politik på området!

Shorts, korte kjoler, t-shirts, klipklappere eller slips? I behøver i virkeligheden ikke så meget mere end jeres almindelige sunde fornuft til at finde ud af, hvad I skal have på på arbejde. Hele 70 % af jer har ikke en dresscode på arbejdspladsen – og det passer også langt størstedelen helt fint.

3. I kan altså ikke helt slippe jobbet, når I holder ferie

Mange af os kan have svært ved at slippe jobbet, når vi tager på ferie, og det er også tydeligt i vores undersøgelse. Hele 38 % af jer svarer nemlig, at I taler i telefon med en fra arbejdspladsen, læser arbejdsmails og lignende, når I egentlig burde bruge jeres energi på at holde fri og lade batterierne op. Og det er da heller ikke nemt lige at få lov at komme ned i gear og få ryddet op i bunkerne, inden ferien rammer. Det angiver 77 % af jer, at der simpelthen ikke er tid til.

Omkring hver tredje sover til gengæld bedre, når I er på ferie, og en fjerdedel af jer bruger da også den velfortjente pause fra jobbet til at kigge efter et andet job.

4. I er glade for kantineordninger – (ikke mindst for at diskutere dem)

Næsten alle sammen holder frokostpause i løbet af dagen, og flertallet har den helt klassiske pause på ca. 30 minutter, hvor 60 % af jer er heldige nok til at kunne bruge pausen i kantinen, fordi I har en fælles ordning på arbejdspladsen.

Samtidig er kantineordningen et emne, som I også mener virkelig kan dele vandene, og I fortæller, at 65 % af jer oplever, at der delte meninger om udbud og kvalitet blandt kollegerne. Nogen vil have sovs og kartofler, andre synes, at quinoa og rucola er vejen frem. Dog er over 81 % af jer faktisk tilfredse eller meget tilfredse med udvalget i kantinen, så helt galt kan det ikke stå til.

Og hvis man en dag er lidt træt af udvalget, så kan man jo altid sende lidt tanker afsted til dem, der ikke har en ordning. Hvis du ikke har en kantineordning, så er der stor sandsynlighed for, at du holder fast i den gode gamle madpakke. Det gør hele 83% af dem uden ordning nemlig.

5. Ris og ros er en svær disciplin - for stort set alle

I lander hurtigt et sted i midten, når det handler om at give og modtage kritik eller feedback. For hvordan er det nu lige, at det føles, når nu man sådan rigtig føler efter? Til gengæld er I ikke i tvivl om, at I gerne vil have den mundtligt (89%) frem for skriftligt, og tre ud af fire af jer mener, at den skal være så detaljeret som muligt. Det skal bare helst være på tomandshånd, som 89 % af jer foretrækker, fremfor at man tager kritikken i plenum.

Selv om der er mange måder at levere kritik på, så står det klart, at 80 % af jer helst ser, at man bare siger tingene, som de er, i stedet for at pakke det ind. Dog skal det tilføjes, at selv om størstedelen foretrækker dette, så er der jo stadig 20 %, der gerne vil have det med en lille smule omsvøb, så overvej altid, hvilken type du står overfor, når du skal give feedback.

Du kan læse mere om feedback og få gode råd her: LINK TIL ARTIKLER/TEMA OM FEEDBACK

Og så lidt bonus-jule-facts:

Nedtællingen til jul er jo så småt i gang, og vi kan se, at hele 62 % af jer holder fri alle dage mellem jul og nytår. Og ikke nok med det. 85 % af jer kan holde helt fri, uden at nogen forventer andet af jer.

Langt flertallet af jer regner også med at kunne tage en julegave fra jeres arbejdsgiver med hjem i år (vi håber, at det er noget godt!), og selvom meningerne er lidt delte her, så luner det i hvert fald lidt i den generelle jobtilfredshed at få en gave.

Til sidst er der vist ikke så meget mere at sige end god fornøjelse til de 89 %, der kan se frem til en julefrokost og ekstra god fornøjelse til de 72%, der rent faktisk regner med at deltage i den.

Vi glæder os til at spørge jer om mange andre ting i vores undersøgelser i det nye år!

Om undersøgelserne fra vores nyhedsbrev:
Facts i denne artikel skal udelukkende ses som temperaturmålinger, som vi tager på medlemmerne i løbet af året. Vi sender undersøgelserne ud via vores medlems-nyhedsbrev og får mellem 400-1.300 besvarelser på undersøgelserne. De er altså ikke repræsentative.