Londonbussen udgjorde et mobilt kontor for HK og Prosa, hvor de fyrede fra IBM i Aalborg kunne få råd og vejledning

Omkring 20 mennesker, måske flere, fik onsdag morgen at vide, at de var opsagt fra IBM's afdeling i Aalborg. I alt fyrede IBM Danmark ifølge egne oplysninger 47 mennesker i de tre afdelinger i Aalborg, Odense og Brøndby.

I Aalborg førte HK og Prosa samtaler med en del af de fyrede i den røde dobbeltdækkerbus, som fagforbundene havde parkeret foran IBM som et lunt mobilkontor i den kolde novembermorgen.

Både fyringer hos IBM og KMD

Men allerede mandag morgen havde 25 KMD-ansatte i Danmark fået fyresedler. Heraf en håndfuld i Aalborg. Det oplyser HK-fællestillidsrepræsentant Kim Skovgaard. Og der er også blevet afskediget drypvis i KMD i månederne forud. - Det er et chok og ubehageligt, når det sker. Vi passer på medlemmerne og hjælper dem i situationen, siger Kim Skovgaard.

Mindst 25 it-ansatte har altså mistet jobbet indenfor en uge i Aalborg. Hvor mange på IBM, der er HK-medlemmer, er endnu uklart, da HK ikke har haft kontakt med alle.

Bizar proces hvor flere fyrede ikke ved, hvem deres chef er

Faglig sekretær i HK Privat Danmark, Kim Bonde Nielsen, var i Aalborg onsdag for at bistå HK Nordjylland med hjælp og rådgivning til de opsagte fra IBM.

- Medlemmerne er dybt indignerede over hele processen. De blev virksomhedsoverdraget for to måneder siden fra KMD til IBM, og troede, at de skulle være ressourcepersoner. Nu står mange af dem i stedet med en fyreseddel, siger Kim Bonde Nielsen.

- De virksomhedsoverdragede medarbejdere har alene modtaget en allonge til deres ansættelseskontrakt. Mange af de overdragede og senere opsagte ved end ikke, hvem deres chef er eller været i dialog med chefen. Udvælgelsen af de nu opsagte beror således ikke på deres kompetencer, tilføjer han som eksempler på det bizarre forløb.

HK frygter flere fyresedler

HK Privat frygter, at IBM Danmark sagtens kan finde på at dele flere fyresedler ud i det nye år.

- Til nytår udløber de tryghedsaftaler, som de virksomhedsoverdragede ansatte havde på deres gamle overenskomst. Det betyder, at IBM slipper for at betale op til ti måneders løn til den enkelte, hvis han eller hun bliver opsagt i 2019, forklarer han.

Et godt stykke over 30 medarbejdere søgte samlet på de 3 lokationer bistand hos HK og Prosa i forbindelse med fyringerne onsdag morgen. IBM ville ikke lade fagforbundene komme inden for dørene og bistå deres medlemmer. Derfor valgte HK og Prosa at oprette mobilkontoret i Aalborg i den røde Londonbus. Her var både kaffe, råd og vejledning og varme at få.

Rådgivning og rundstykker

Også de ikke-fyrede, der arbejder hos KMD og IBM på Lauritzens Plads i Aalborg, fik information om, hvorfor forbundene var til stede.

Omkring 15 medarbejdere fra HK og Prosa delte små poser med et rundstykke og en flyer ud til alle, der mødte på job mellem 7:30 og 9:00. Sympatien var stor, og der var skulderklap fra alle for at iværksætte denne støtteindsats, fortæller faglig konsulent Lene Green fra HK Privat Nordjylland. Også de lokale medier var på pletten og dækkede begivenheden.

Nu fortsætter indsatsen for at støtte de opsagte. Forbundene mener, at loven om virksomhedsoverdragelse er overtrådt, fordi IBM ”efter det oplyste” har opsagt medarbejdere blandt de virksomhedsoverdragede og ikke har vurderet og valgt ud fra den enkeltes kvalifikationer.

Prosa og HK Privat vil forfølge de individuelle sager, der måtte komme i tilknytning til opsigelserne, siger Kim Bonde Nielsen.

MØDE FOR OPSAGTE FRA IBM

HK Nordjylland og Prosa holder fælles orienteringsmøde for opsagte fra IBM, mandag den 10. december klokken 15:00 hos HK Gartnervej 30 9200 Aalborg SV.

Mød repræsentanter fra HK og Prosa. Få svar på dine spørgsmål og inspiration til fremtiden.

HK 70 11 45 45.   Prosa 33 36 41 41