Hvordan fik du jobbet i Kvickly Haderslev?

Min svigermor var kunde i butikken og havde hørt, at de manglede folk. På det tidspunkt var jeg ansat ved en slagter, men var ikke så glad for jobbet. Så jeg gik bare ned i Kvickly og søgte. Dengang gjorde man ikke så meget i skriftlige ansøgninger. Og jeg fik jobbet.

Hvordan oplevede du arbejdspladsen dengang i 1977, hvor du var 21 år gammel?

Der var en god ånd, gode kolleger og fantastisk stemning. Ja, det har der nu været i alle årene. Men i de første år var der jo virkelig mange hænder i butikken. Vi var omkring 120 medarbejdere, hvor vi i dag er nede på 70-75, hvoraf mange er ungarbejdere.
Dengang kunne vi yde en rigtigt god service, være omhyggelige og stadig have tid til at snakke med kollegerne. Jeg holdt af arbejdspladsen fra allerførste dag.

Hvordan har du oplevet den teknologiske udvikling i faget gennem 40 år?

Den har været massiv. I gamle dage var alt jo manuelt, men i dag har teknologien overtaget på mange områder. Det har nu ikke været noget problem for mig. Jeg har tit fået at vide, at jeg har klæbehjerne omkring nye systemer og teknik. Så det er gået fint, og jeg har også lært rigtigt mange nye medarbejdere op gennem årerne.

Har kunderne ændret sig gennem de seneste 40 år?

Ja, og desværre ikke til det positive. I den første halvdel af mit arbejdsliv var folk meget høflige og ingen kunne finde på at snerre af personalet. Men gennem de seneste 20 år er folk blevet mere utålmodige og fortravlede, og det går desværre nogle gange ud over os, der står bag disken.
Jeg bliver ked af det hver gang, det sker. Jeg lægger så meget i at yde en god service, og gør altid mit bedste for, at en kunde skal gå glad fra mødet med mig. Og når det så ikke lykkes, bliver jeg skuffet.

Du har også været tillidsrepræsentant for HK gennem over 25 år. Er samarbejdet med cheferne blevet nemmere eller sværere med årene?

Jeg har haft 4 varehuschefer gennem mine år i Kvickly, og jeg har haft et godt forhold til dem alle. Men samarbejdet er helt sikkert blevet nemmere og nemmere.
Førhen var det lidt uvant for en chef at skulle mødes med en medarbejder, og der var ikke altid den store forståelse for, når man gerne ville på kurser og lignende. I dag er vi langt mere i øjenhøjde og meget mere kan lade sig gøre, fordi der ikke længere er et så stort skel mellem chefer og medarbejdere.
Så der kan man tale om en positiv udvikling.

Hvorfor er du blevet på samme arbejdsplads i så mange år?

Fordi, jeg har befundet mig godt der og haft gode kolleger. Jeg har også haft lejlighed til at prøve forskellige områder i butikken.
Med årene har jeg fået mere ansvar, fordi jeg kender butikken så godt. Jeg har ofte taget over for lederne, uden dog nogensinde selv at have ønsket at blive leder.
Man får nok en lidt særlig position på en arbejdsplads, hvor man har været i 40 år, og den har jeg nydt. Nu hvor jeg er gået på efterløn, fortæller mine gamle kolleger mig, at de ofte stopper op i vanskelige situationer og spørger sig selv: ”Hvad ville Bente have gjort?”. Det varmer om hjertet.

Hvordan føles det at have fået dronningens belønningsmedalje?

Både mærkeligt og dejligt. Jeg synes jo ikke, jeg har gjort noget særligt. Men samtidig er det fantastisk at få en påskønnelse af sit arbejde. Det glæder mig, at et helt almindeligt menneske som jeg kan blive hyldet på den måde.

DIN STEMME BLIVER HØRT

Vi er med til at påvirke den politiske dagsorden – og husk det er din sag, vi taler. Vi har tæt kontakt med politikere både lokalt og på landsplan. Hvad end det handler om uddannelsesmuligheder eller pensionsalder, om børnepasning eller offentlig transport, så sikrer vi, at politikerne får viden om, hvordan vores medlemmer bliver påvirket af konkrete politiske forslag. Vi arbejder hver dag for at give dig de bedste muligheder i dit arbejdsliv.