Louise Duus Bergmann i rollen som borger foran disken. Hun taler med Malene Riddersholm Bitomsky

- Det handler ikke om at anholde folk, siger Louise Duus Bergmann med et smil. Hun er arbejdsmiljørepræsentant for HK’erne på Tønder Rådhus og har været en af hovedkræfterne i at få indført kommunens nye kollegakorps. Korpsets ti medlemmer er da heller ikke uniformerede, og de gør sig ikke umage for at se magtfulde ud, når det bliver tilkaldt.

- Man skynder sig hen til situationen, men man går roligt, så man ikke optrapper noget. Det handler om at få en utryg kollega gjort tryg. Man kommer, ser og guider, forklarer hun. Grundlaget for systemet er elektronisk og supplerer alarmsystemet til politiet. Rådhuset har et antal sendere, som kan melde deres position ind, når en utryg medarbejder trykker på en af knapperne. Senderne er fast placeret flere steder men der er også nogen, som kan tages med ud i mødelokalerne eller på borgerbesøg.

Stor knap: Lille alarm kun til kollegakorpset. Lille knap: Stor alarm, dvs. både til det eksterne beredskab og til kollegakorpset

- Vi oplever oftere og oftere, at der er nogen situationer, hvor medarbejderne føler sig lidt trængt. Det er en stor fordel, at kollegakorpset kan være fremme meget hurtigere end den eksterne hjælp, og samtidig er det mindre drastisk at tilkalde dem. Det betyder, at vi kan stoppe situationer meget tidligere i udviklingen, siger Louise Duus Bergmann.

I praksis kommer der aldrig 10 personer. Korpset er blevet udvidet fra 4 til 10 for at sikre, at der altid er 3-5 stykker til rådighed, og erfaringen fra tidligere viser, at det ofte er nok med en eller to ekstra kolleger til at dæmpe gemytterne.

En af dem, som har oplevet at trykke på kollegakorps-alarmen, er Malene Riddersholm Bitomsky. Hun stod i receptionen og kunne se en vred borger gå ud af rådhuset og derefter vende tilbage igen. Det var en lettelse for hende, at hun kunne slå en lille alarm før situationen eventuelt udviklede sig.

- Vi anede jo ikke, hvad han ville finde på. Måske ingenting, men det kunne jeg ikke være sikker på. Heldigvis udviklede situationen sig ikke yderligere ved den lejlighed, men det var tryghedsskabende at have korpset til rådighed. Jeg føler virkelig, at det virker i hverdagen, siger hun.

Tønder Rådhus er stort og åbent, og man kan godt føle sig alene i de lange gange.

Flere og flere kommuner har hyret vagtkorps for at sikre, at der ikke bliver begået vold eller trusler mod medarbejderne, men i Tønder er der kun fast vagt på den sidste time af den lange åbningstid torsdag eftermiddag. Det skyldes, at der ikke er nok medarbejdere i huset til at bemande kollegakorpset.

- Vi har da vendt ideen om egentlige vagter, men dengang syntes vi ikke, at der var et behov, og det synes vi stadig ikke, siger Louise Duus Bergmann. Hun er glad for ordningen, som har bevist sit værd 2-3 gange på de 4 måneder, det har været i brug.

Der er sendere nok til alle situationer

- Nu skal vi have uddannelsesdag for at definere korpsmedlemmernes roller. De skal lave en god forstyrrelse uden optrapning, og det kræver kendskab til risikovurdering, placering, samtaleteknik, jura og nødret, siger Louise Duus Bergmann og tilføjer: Det bliver tydeliggjort, hvad man må, kan og skal.