D. 15. december 2018 starter fyrværkerisalget, og det betyder, at en del af arbejdsdagen kan blive rykket udenfor i fx telte og containere for de medarbejdere, der står for salget.
Det betyder også, at der er en række regler, der skal overholdes.

5 regler, du skal kende, når du sælger fyrværkeri:

 

  • 1
    Hviletid

    Alle ansatte har krav på, at hvert syvende døgn er et hviledøgn. Alle har desuden krav på 11 timers sammenhængende hvile indenfor en periode på 24 timer. 
    NB! Hvileperioden må dog nedsættes til otte timer de sidste 14 dage op til juleaften. 

  • 2
    Pausemuligheder

    Medarbejderne skal have mulighed for en spiseplads med bord og stole samt mulighed for at opbevare medbragt mad og drikke. 

     
  • 3
    Kulde, træk og beklædning

    Unødig kulde og træk skal imødegås. Hvis det ikke er muligt at opvarme arbejdsrummet, skal området, hvor der ekspederes, opvarmes lokalt. Hvis det heller ikke er muligt, skal arbejdsgiveren udlevere passende arbejdsbeklædning, der beskytter mod kulde og træk. 

  • 4
    Indretning 

    Der skal være et toilet pr. 15 ansatte samt ved alle udleveringssteder. Der skal være en håndvask pr. 10 ansatte med adgang til både koldt og varmt vand. Gulvet skal så vidt muligt være i samme niveau og uden buler eller huller, så man ikke risikerer at falde. Gulvet skal desuden være skridsikkert og hårdt nok til, at der er godt fodfæste. 

  • 5
    Aldersbegrænsning

    Unge under 18 år må ikke hverken sælge eller håndtere fyrværkeriartikler. 


Kilde: Merete Kaffka, arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel


Er du i tvivl, om I overholder reglerne, eller har du spørgsmål til dit arbejdsmiljø, kan du kontakte din arbejdsmiljørepræsentant eller lokale HK Handel afdeling på tlf.: 7011 4545. 

Se også: Råd & støtte - Alt om dit arbejdsmiljø