”Pas på, at en sundhedsreform ikke udvander det politiske ansvar for prioriteringer i sundhedssektoren, ” sådan skriver to Venstre-politikere i en debatindlæg i Altinget.

To folketingsmedlemmer fra Venstre – den tidligere regionsrådsformand i Region Syddanmark Carl Holst og nuværende polisk leder for Venstre i Region Hovedstaden, Martin Geertsen udtrykker bekymring for regionernes nedlæggelse.

De frygter, at en nedlæggelse af regionerne kan risikere, at "efterlade uklarhed om den politiske ansvarsplacering i forhold til de beslutninger, der fremadrettet skal træffes i det danske sundhedsvæsen."

Ikke brug for mere turbulens

I indlægget bruger de to V-profiler balladen om lukningen af et barselsafsnit på Rigshospitalet som eksempel på, at man skal kunne placere ansvaret for prioriteringer det rette sted:

- Man skal kunne finde den nærmeste politiker med ansvar for det. Det vil både borgere og patientorganisationer søge efter, uddyber Martin Geertsen over for Altinget.

I HK Kommunal advarer man kraftigt mod at nedlægge regionerne.

- En ting er, hvor det politiske ansvar skal placeres. En anden ting er, at man med en nedlæggelse af regionerne vil skabe endnu mere turbulens i sundhedsvæsenet end der allerede er i forvejen. Sundhedspersonalet har brug for ro og ressourcer, siger Bodil Otto, formand i HK Kommunal.

Artiklen er opdateret 11. december 2018

BRUG KARRIERETELEFONEN – DEN ER OGSÅ FOR DIG

Vi har et helt hold af karriererådgivere, der sidder klar til at tale med dig – uanset om du ved, hvad du vil eller er lidt i tvivl om, hvor du skal hen i dit arbejdsliv. De lytter til dig og hjælper dig med at komme godt videre. De rådgiver dig om dine muligheder og alt det, du kan gøre for at udvikle dig, blive dygtigere og få styr på dine mål og ambitioner.