Skærmdump af dagens forside på Altinget

Skærmdump af dagens forside på Altinget.

Det politiske medie Altinget og mediehuset/tænketanken Mandag Morgen har fredag den 7. december skrevet under på en overenskomst med HK it, medie & industri Hovedstaden. Med overenskomsten får Altinget og Mandag Morgens medarbejdere, der bliver omfatter af overenskomsten, en række rettigheder som arbejdsgiverbetalt pension, barns 1. sygedag og retten til at vælge en tillidsrepræsentant.

- Vi har haft et meget fint og professionelt forløb med HK, som nu er udmundet i denne aftale. Den stadfæster en del af de aftaler og kutymer, vi har haft lokalt allerede, og så tilfører den nogle nye elementer - især pension, som på kort sigt kommer til at koste os noget, men som langsigtet er det rigtige både for medarbejdere og virksomhed, siger Per Mikael Jensen, administrerende direktør for både Altinget og Mandag Morgen.

HK gav en kurv
Formand for HK it, medie & industri Hovedstaden, Peter Jacques Jensen, er også godt tilfreds med overenskomsten. Han tog selv initiativ til den tilbage i maj, hvor han troppede op på Altingets adresse i det indre København med en Folkemøde-inspireret gavekurv spækket med bornholmske specialiteter - og et trykt overenskomstkrav.

- Vi tog et lidt utraditionelt skridt den dag, men vi syntes bare, det var så oplagt at tegne overenskomst med Altinget og Mandag Morgen. De har ved flere lejligheder behandlet den danske model i deres spalter, og deres journalister er dækket af en overenskomst. Den tryghed skulle deres HK-ansatte da også have, fortæller han.

Morgendagens medier med vokseværk
Hen over efteråret har Altinget, Mandag Morgen og HK it, medie & industri Hovedstaden forhandlet overenskomsten på plads. Da medierne ikke er medlem af en arbejdsgiverorganisation, er der tale om en fuldstændig frivillig tiltrædelse, og det glæder Peter Jacques Jensen.

- Altinget og Mandag Morgen er på flere måder morgendagens medier. Dels har de et unikt, overvejende digitalt produkt, dels gør de en dyd ud af at inddrage deres målgrupper i debatter og arrangementer. På den måde løfter de en public service-opgave og medvirker til at skabe en aktiv, politisk kultur, hvilket vi anerkender og finder stor værdi i. Jeg er enormt tilfreds med, at de nu også viser, at de gerne vil drive deres virksomheder med ordnede forhold for medarbejderne.

Hertil siger Per Mikael Jensen:
– Mit indtryk er, at HK forstår de udfordringer og muligheder, som en privatejet medievirksomhed står overfor på et marked i massive forandringer og med nogle gamle, velfunderede konkurrenter. For en håndfuld år siden var vi 35 medarbejdere, nu har vi krydset 170 mennesker - alt sammen vækst for private midler og med stor risiko. Den fælles forståelse har også været vigtig for os i forløbet.

Overenskomsten træder formelt i kraft 1. januar 2019.