- Offentligt ansatte må som det klare udgangspunkt ikke modtage gaver eller andre fordele fra borgere eller virksomheder, som de tilbydes i kraft af deres ansættelse.

Så tydelig er Moderniseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner i deres vejledning om god adfærd i det offentlige rum, når det kommer til gaver til offentligt ansatte.

De beskedne kan være ok

Har du en arbejdsrelation du modtager en gave fra, kan det dog godt være helt ok.

- Det er vigtigt at understrege, at der skal være tale om små julegaver, der ikke skaber tvivl om habiliteten, altså hvorvidt medarbejderen er saglig og upartisk i forhold til sine arbejdsopgaver. Reglerne har jo også til formål at beskytte medarbejderen, siger vicedirektør i Moderniseringsstyrelsen Linda Nordstrøm Nissen til DK Nyt.

Hun tilføjer, at det er vigtigt altid at følge arbejdspladsens regler og at det heller ikke går at lave krumspring for at få en stor gave til at se lille ud. Eksempelvis 6 flasker vin forklædt i 6 små pakker.

Og hvis du får en stor gavekurv med lækkerier er det ikke ok - heller ikke hvis du deler den med kollegerne på arbejdspladsen, da det ifølge Linda Nordstrøm Nissen er transaktionsstørrelsen, der gælder.