Ferie

Sådan falder årets ekstra fridage, medmindre du har et job, som kræver bemanding på de dage, og du derfor indgår i en vagtplan for at dække dagene.

Påsken: Den falder lidt sent i 2019 med Palmesøndag den 14. april og Skærtorsdag den 18. april, og dermed fri til og med 2. Påskedag mandag den 22. april. Altså 3 ekstra fridage, sådan som påsken altid giver.

1. maj: Det er ikke alle, der har fri denne dag. Nogle har en halv dag, og andre har slet ikke fri. Men hvis du har, så er du heldig, for 1. maj falder på en onsdag.

Store Bededag: Den giver også altid en fridag, og i 2019 falder dagen på fredag den 17. maj.

Kristi Himmelfartsdag: Igen en af de dage, der altid giver fri, og den falder i år torsdag den 30. maj.

Grundlovsdag: Igen en af de dage, ikke alle har fri – eller måske har en halv fridag. Hvis du høre til blandt de heldige, udløser det i år ekstra frihed, fordi Grundlovsdag, 5. juni falder på en onsdag.

Jul og nytår: Igen er der fuld plade med fridage i julen 2019 ganske som i 2018. Juleaften falder nemlig på en tirsdag, og de efterfølgende 2 helligdage også på hverdage. Og i ugen efter følger nytårsaftensdag og nytårsdag også på hverdage. Vær opmærksom på, at ikke alle har juleaftensdag og nytårsaftensdag som fridage. For at være sikker på, at du har fri de dage, skal det stå i din overenskomst eller kontrakt.

Det er med andre ord et rigtig godt år for lønmodtagerne i 2019.

Udover de ovennævnte fridage, er der naturligvis stadig weekenderne, som der er 52 af i 2019. Hertil kommer dine 5 lovbestemte ferieuger og for de fleste med en overenskomst også en 6. ferieuge. Er du en af de rigtig heldig, kan du altså komme op på i alt 147 fridage i 2019.

DU FÅR RABAT MED HK

Vi er mange. Faktisk over 200.000 medlemmer – og derfor kan vi lave stærke rabataftaler, som du har fri adgang til som en del af dit medlemskab. Du kan bl.a. spare mange penge på Alka-forsikringer. Som HK’er kan du desuden blive medlem af Forbrugsforeningen, hvor du får rabat på alt fra benzin og briller til tøj og isenkram.