Der var glæde - og sommetider også champagne og ekstra gaver - hvor HK privat Nordjylland kom på besøg med priser

Champagnepropperne sprang, store kager blev stillet frem, og der blev disket op med morgenbrød i lange baner. Alt sammen på chefens regning!

Chefer og ledelse var nemlig mindst lige så stolte som eleverne, da HK Privat i Nordjylland kom på besøg i november og december 2018. HK Privat var på en mindre turné rundt i landsdelen for at overraske med seks priser som Årets Elevplads og Årets Elev i Nordjylland inden for henholdsvis administration, økonomi og revision. Kåringerne skete på baggrund af indstillinger fra henholdsvis eleverne og arbejdspladsen.

Tre brancher og to priser inden for hver giver i alt seks priser i Nordjylland – så nu gælder det om at holde tungen lige i munden.

Lise Jørgensen fra TCT var meget rørt over sin pris

Lise Jørgensen fra TCT i Fjerritslev var meget rørt over sin pris

Årets Elever hedder Lise, Stine og Jesper

Lise Jørgensen er Årets Elev inden for administration. Hun droppede sit job i Føtex for at komme i lære som administrationselev ved TCT, Thisted-Fjerritslev Cementvarefabrik A/S. Her bliver hun beskrevet som ”firmaets blæksprutte”, der er stabil, ansvarsfuld, dygtig, engagerende og en arbejdshest. De mange flotte ord fik tårerne frem i Lises øjne ved overrækkelsen. Den fandt sted i TCTs kantine, som flød med morgenbrød og god stemning. HK’s små gaver blev suppleret med gaver fra virksomheden, og ifølge Lise selv havde hun slet ikke regnet med at blive kåret.

Stine Svendsen med sin økonomichef John Svalgaard, der havde indstillet hende

Blomster og store smil hos Himmerland Boligforening

Stine Svendsen arbejder ved Himmerland Boligforening i Aalborg og blev kåret som Årets Elev inden for økonomi. Hun blev lige så overrasket som Lise Jørgensen, da HK Privats lille flok pludselig kom ind ad døren, og der blev kaldt til samling i kantinen. Også her var der blomster og bobler fra virksomheden og masser af ros for arbejdsindsatsen. Blandt andre fra økonomichef John Svalgaard, der havde indstillet Stine. Stort gåpåmod, godt drive og humør er nogle af de ord, han hæftede på sin elev.

Det er sådan set ikke hver dag, chefen i STEPTO skænker champagne for Jesper

Jesper Paulsen, i lære inden for revision, var akkurat så paf som de andre elever, da han fik at vide, at han var blevet Årets Elev inden for revision. Samtidig så han sin chef, Margrethe Brandt, rulle champagne og høje glas frem på et bord på en almindelig hverdags-formiddag. Jesper er ansat ved STEPTO A/S i Støvring og er ”meget selvkørende indenfor mange felter på relativt kort tid” ifølge sin virksomhed. Han har både holdt kundemøder og deltaget i udviklingen af virksomhedens digitale bilagshåndtering

Årets Elevpladser blev LandboThy, Dataproces og Frank Nørager & Co. A/S

LandboThy er en stor arbejdsplads med omkring 90 ansatte, men åbenbart også en god elevplads, ifølge de to elever Anita Nymann og Emilie Pedersen. De havde indstillet deres arbejdsplads, som også endte med at snuppe prisen som Årets Elevplads i Nordjylland inden for revision. Den Thisted-baserede virksomhed havde gjort meget ud af kåringen, da alle var samlet i kantinen omkring middagstid og nød flotte, kokke-fremstillede kager efter frokosten. Administrerende direktør Henrik H. Galsgaard var meget glad for prisen og understreger, at virksomhedens strategi er at tage elever ind hvert år.

Landboforeningen LandboThy var meget stolte af prisen

- Det er utrolig dejligt, sagde administrerende direktør Henrik Galsgaard om prisen

Dataproces ligger i Nibe og blev valgt som Årets Elevplads inden for administration i Nordjylland. Eleverne Helle Bønlykke, Janne Aakjær og Christina Christensen skrev i deres indstilling, at kollegerne ”er villige til at bruge tiden til at gøre os så dygtige som muligt, og at hele arbejdspladsen arbejder sammen om dette – ikke kun den elevansvarlige. Og det hele sker med fleksibilitet, frihed under ansvar og det gode arbejdsmiljø i fokus. ” Og den indstilling faldt dommerkomiteen for.

På Dataproces arbejder alle sammen om at gøre eleverne dygtige, siger eleverne selv

Frank Nørager & Co. A/S er en vognmandsforretning, der transporterer store dele til vindmøller. Virksomheden ligger i Fjerritslev og blev for et års tid siden opkøbt af finsk kapital. Men selv om det har givet en del turbulens i vaner og rutiner, som direktør Mikael Schmidt erkendte, så havde hans elev indstillet arbejdspladsen til Årets Elevplads inden for økonomi. Elev Jeanette Høgsberg Schmidt skrev i sin indstilling: ”Jeg har altid følt, at mine forslag bliver hørt på lige fod med alle andres. ” Prisen blev fejret med æbleskiver og alkoholfri gløgg midt i kontormiljøet – mens kontorhunden listede rundt og fik godbidder.

Eleven Jeanette hos Frank Nørager og Co. havde indstillet sin arbejdsplads

De gode lærepladser lader eleverne vokse og bidrage med noget

Ved hver prisuddeling var HK Privats nordjyske formand Kirsten Estrup Madsen afsted sammen med ansatte i Privat-teamet, og de kom med gaver eller blomster og en lille indrammet plakat med titlen.

HK Privat uddelte priserne inden for forskellige brancher hvert forår og efterår. Det sker for at påskønne den gode indsats, der bliver gjort rundt omkring for at skabe en god læretid, forklarer Kirsten Estrup. Madsen. – De gode lærepladser lader eleverne vokse og bidrage med noget i et godt arbejdsmiljø, siger hun.

Kirsten Estrup Madsen er formand for en jury, der desuden tæller Svend Pedersen fra Aalborg Portland og Michael Holst fra Aalborg Handelsskole.