I uge 40 tog Landsklubben Irma og HK Handel en tur rundt i alle Irma-butikkerne, hvor vi var ude og hilse på alle vores medlemmer. Denne gang havde vi fokus på PU-samtalen, den personlige udviklingssamtale og på, om I som ansatte i Irma får nok ud af samtalen.

Vi havde udarbejdet et spørgeskema, så vi kunne tage temperaturen på, hvor stor en del af vores kollegaer i butikkerne, der bliver tilbudt og også får afholdt PU-samtale. Der var 102 kollegaer, der udfyldte skemaet, og ud af dem havde 73 været til PU-samtale. Dette svarer til 71% af de adspurgte. Der er så 29 kollegaer ud af de 102, der ikke har været til samtale, hvilket svarer til 29%.

Ud af de 73 kollegaer, der har gennemført en PU-samtale, har de 72 talt om nuværende arbejdsopgaver.

65% har talt om udvikling i deres arbejdsopgaver/stilling.

36% har talt om efteruddannelse eller selvvalgt uddannelse. For mig at se, er PU-samtalen et oplagt sted at tale om efteruddannelse, så når kun 36% er blevet oplyst om deres muligheder for at dygtiggøre sig, så synes jeg ikke, det er højt nok. Derfor vil jeg gerne her slå et slag for vores fantastiske kompetencefond. Gennem kompetencefonden kan du, der er ansat i Irma under butiksoverenskomsten med HK Handel, søge om økonomi til selvvalgt uddannelse. Og mulighederne er mange - kontakt endelig din tillidsrepræsentant, hvis du vil høre mere om, hvad der kan lade sig gøre.

Samtidig vil jeg også gøre opmærksom på, at der er en helt enestående mulighed for dig, der er ufaglært og har været i butiksfaget mere end 4 år. For dig har Coop et forløb, hvor du på forholdsvis kort tid kan gå fra at være ufaglært til og blive faglært. Altså kan du få papir på det, som du i forvejen er rigtig god til.

De resultater og den viden, vi har fået fra undersøgelserne, er en stor hjælp i vores arbejde i landsklubben i fremtiden.

Tak til alle jer, der deltog i undersøgelsen.

Ulla Jensen

Har du spørgsmål? Som ansat i Irma og medlem af HK Handel, kan du altid kontakte Ulla Jensen, formand for Landsklubben Irma Butikker, på 4010 9727. Se også hele bestyrelsen for Landsklubben Irma her.

3 gode grunde til, at du skal have en PU-samtale

Det er en god ide at have regelmæssige personlige udviklingssamtaler (PU-samtaler med) sin leder. Se her, hvorfor:

1 Det handler om DIG

PU-samtalen er en samtale, der tager udgangspunkt i, hvor du er jobmæssigt lige nu - og hvor du skal hen. Samtalen skal tage udgangspunkt i din "jobmæssige situation, alder og anciennitet". Det er altså dig, det handler om, og sammen med din leder opstiller du personlige mål for din udvikling på arbejdspladsen.

2 Du kan komme på efteruddannelse
Din everenskomst giver dig faktisk ret til at komme på efteruddannelse, og PU-samtalen er et oplagt sted at tale og bede om efteruddannelse.

3 Du kan bruge PU-samtalen til at løfte din løn
I skal ikke drøfte løn til en PU-samtale. Men de ting, I har talt om til samtalen, kan sagtens bruges som argumenter, når du skal have din næste lønsamtale.