HK Handel MidtVest har mandag 17. december 2018 besøgt 12 fyrværkerisalg i det midt- og vestjyske nemlig i områderne Lemvig, Struer, Holstebro, Herning, Ikast og Viborg for at sætte fokus på forholdene for de, der sælger fyrværkeri.

Der er typisk tale om unge voksne, der bliver hyret ind i den periode, fyrværkerisalget varer, og så er der en fast medarbejder, som fungerer som supervisor.

Ved besøgene er medarbejderne blevet spurgt om mulighederne for at holde pause, komme på toilet, hvordan de undgår kulde og træk, om der er unge under 18 på udleveringstedet, og om udleveringsstedet overholder reglerne for hviletid?

Fyrværkeri over villavej

Det er koldt derude

Generelt var forholdene i orden, dog ikke i forhold til kulde og træk. Kun to af de udleveringssteder, HK MidtVest besøgte, var varmet op, selv om arbejdsmiljøreglerne siger, at unødig kulde og træk skal imødegås.

Det er sådan, at hvis det ikke er muligt at opvarme arbejdsrummet, skal området, hvor der ekspederes, opvarmes lokalt. Hvis det heller ikke er muligt, skal arbejdsgiveren udlevere passende arbejdsbeklædning, der beskytter mod kulde og træk.

- Men kun i fire af de udleveringssteder, vi besøgte, havde arbejdsgiveren udleveret tøj. Seks steder, altså halvdelen af de steder, vi besøgte, stod medarbejderne i almindelige cowboybukser, kondisko og jakke i nul til to graders kulde, fortæller Susanne Sommerlund, formand for HK Handel MidtVest.

- Eksempelvis var der et sted stillet en skurvogn op, men vi fik at vide af medarbejderne, at chefen ikke ville have varme på skurvognen. Toilettet i vognen måtte heller ikke benyttes. Medarbejderne måtte i stedet gå andre steder hen, hvis de skulle på toilet. Generelt havde medarbejderne de udleveringssteder, vi besøgte, dog mulighed for at komme på toilet, siger Susanne Sommerlund, der opfordrer til, at fyrværkerisalgene følger lovgivningen på området.

Foruden oplysning om hviletid, pausemuligheder, kulde, træk og beklædning, indretning og aldersbegrænsning, havde HK Handel MidtVest varm kakao med til medarbejderne i fyrværkerisalgene.

Artiklen er opdateret 18. december 2018

DU FÅR JURIDISK RÅDGIVNING OG RETSHJÆLP

Får du brug for det i forbindelse med dit arbejde, så er juridisk rådgivning og retshjælp en del af dit HK-medlemskab. Vi hjælper dig med at få løst konflikter med din arbejdsgiver og fører din sag hele vejen gennem retssystemet, uden at det koster dig ekstra. Vinder vi en retssag for dig, og får du tilkendt erstatning eller økonomisk kompensation, beholder du selvfølgelig alle pengene selv.