I HK uddanner vi medlemmer til uddannelsesagenter, så de kan guide andre til efteruddannelse, men her kan du hilse på Henrik Koch: HR-chef og uddannelsesagent hos teleselskabet 3.

Teleselskabet 3 er en virksomhed med ambitioner. De vil efter eget udsagn være markedets bedste. Det kræver gode medarbejdere, hvis man har så store ambitioner, og det ved HR-chef Henrik Koch udmærket.

For snart fire år siden iværksatte Henrik en undersøgelse blandt de ansatte. Undersøgelsen skulle blandt andet give svar på, hvordan personaleomsætningen kunne mindskes.

- Da vi spurgte dem, det handlede om ”Hvad vil I?”, viste det sig, at mange ønskede sig mere uddannelse. Det er naturligt, at de unge, som måske er startet hos os i et af deres første job, ønsker udvikling og uddannelse. Derfor kontaktede vi Niels Brock og fik dem til at lave et prøveforløb på en akademiuddannelse skræddersyet til 3. Vi bad dem tage udgangspunkt i kundeservice, butikker og b2b-salg, som er centrale områder i vores virksomhed.

Vi har mange unge medarbejdere, som starter i kundeservice eller salg. Hvis man kommer med ingen eller kun en kort uddannelse, er der et behov for udvikling efter et par år. Før i tiden sagde nogle medarbejdere op for at begynde på en uddannelse. Men nu udvikler medarbejderne sig ved at uddanne sig, mens de er her hos os.

Vi har en ansøgningsprocedure, som også fungerer som en motivationsvægt. Der er plads til alle som virkelig vil. De interesserede søger om at få uddannelsen, og vi foretager en udvælgelse og en forventningsafstemning med kandidaterne. Selvom undervisningen foregår i arbejdstiden, kræver det stadig forberedelse og engagement at være akademistuderende.

Resultaterne hos 3 er utroligt positive. Medarbejderne kan selv vælge deres tempo. Det er en fordel, at der er eksamen efter hver tredje måned, og det giver hele tiden lidt til CV’et og ny selvtillid.
Hos 3 får vi også noget ud af det. Det er alt for dyrt at have stor udskiftning i personalegruppen. Nu får vi motiverede medarbejdere, som oven i købet bliver uddannet præcis målrettet vores virksomheds behov. Med fag som ”erhvervsret”, ”markedsinformation og analyse” og ”salgspsykologi” rammer akademiuddannelsen AU i Salg og Markedsføring plet.

Det koster ikke virksomheden andet end medarbejderens tid, og det er en fantastisk måde at tilbyde medarbejderne udvikling og give dem noget, som de kan bruge og gerne vil have.
Vi er stolte af vores 3Academy, og på det seneste er ansøgere til stillinger begyndt at nævne netop vores uddannelsesprogram som en motivation for at søge hos os.

- Mange flere virksomheder burde bruge den mulighed for at udvikle deres medarbejdere – det er simpelthen en god investering både for medarbejderne og for virksomheden.

PS: Hvis du selv er motiveret til at lære nyt, kan du starte med foredraget ”Lær at lære” 17. februar 2019