Virksomheden TOP-TOY, der står bag Fætter BR og Toys "R" Us, blev erklæret konkurs d. 28. december.
Arkivfoto: Colourbox

Mellem jul og nytår gik virksomheden TOP-TOY, der er moderselskab for Fætter BR og Toys ”R” Us konkurs. For medarbejderne betød det, at der pludseligt i juledagene blev skabt stor usikkerhed om deres situation. I den forbindelse iværksatte HK Handel et nødberedskab, så de berørte medlemmer kunne komme i kontakt med en medarbejder hurtigst muligt.

Sådan er situationen nu:

HK Handel har mellem jul og nytår været i kontakt med kurator, der har garanteret, at der vil være dækning fra konkursboet for de timer, som man som medarbejder er blevet eller bliver bedt om at arbejde efter konkursen.
Derfor skal man som medarbejder stadig møde på arbejde, hvis man bliver bedt om det.
Ikke alle ansatte vil stå i samme situation. Det vil afhænge af, hvor man er ansat. Derfor vil nogle opleve, at de allerede er blevet bedt om at møde ind, mens andre har været eller er blevet suspenderet. Du kan opleve, at du er blevet suspenderet, men at du bliver bedt om at møde igen senere. Andre medarbejdere kan være blevet fritstillet.

Fritstilling: I det øjeblik, du bliver fritstillet, kan vi anmelde dit krav til Lønmodtagerens Garantifond (LG). Hvis du får brug for et lån til at dække den løn, som du ikke får, mens sagen behandles i LG, kan du kontakte din lokale afdeling og høre nærmere herom. Afdelingen kontaktes på tlf.: 7011 4545.
For at vi kan anmelde dit krav, skal du kontakte din lokale afdeling, idet vi får brug for ansættelseskontrakt, din opsigelse og fritstilling, lønsedlen for december 2017 samt alle lønsedler for 2018, din gældende vagtplan samt oplysning om, hvornår du i 2018 har holdt ferie eller feriefridage med løn.

HK Handel oplever desuden interesse og henvendelser fra virksomheder, der er interesserede i at overtage nogle af de berørte medarbejdere.

Hvis du er elev: Kurator har pligt til så vidt muligt at finde andre virksomheder til de berørte elever. TOP TOYS HR-afdeling arbejder på at skaffe eleverne mulighed for at færdiggøre deres uddannelse andre steder. Hvis du er elev og gerne vil høre mere om dine muligheder, så kontakt din lokale HK-afdeling på nedenstående telefonnummer.

Her kan du få hjælp

Har du spørgsmål, eller har du brug for hjælp, så kontakt din lokale afdeling snarest muligt på tlf. 7011 4545. Telefonerne er åbne mandag til torsdag mellem 8.00 – 17.00 og fredag mellem 8.00 og 16.00.

Videre i dit arbejdsliv: få hjælp af HK KVIKSTART