Margrethe Vestager (i midten) holdt 17. december møde med repræsentanter for EPSU. Foto: Twitter

- Rigtig godt møde med EPSU. Vi deler bekymringerne om mere retfærdighed indenfor skat. Det er vigtigt for en fri og fair konkurrence, at virksomhederne betaler den skat, de skal.

Det skrev den tidligere Radikale partileder og nuværende konkurrencekommisær i EU Margrethe Vestager på Twitter kort før jul.

Efter at den europæiske udbytteskandale ramte forsiderne tidligere på efteråret, har myndigheder og organisationer på tværs af Europa indset behovet for en samlet indsats mod advokater og spekulative finansfolk, der i forbindelse med udbytteskandalen angiveligt har snydt europæiske statskasser for mere end 400 milliarder kroner.

Andre skattefiduser som skattely og lav selskabsskat, eller mangel på samme, er også på dagsordenen i den europæiske fagbevægelse.

- Vi frygter, at skatteunddragelse ikke bare snyder fælleskassen for penge, men at det det på længere vil gå udover lønninger og ydelser fra det offentlige. Det fortæller Nadja Salson, politisk konsulent hos EPSU, i en pressemeddelse.

Også HK Stats næstformand Peter Raben betoner vigtigheden af, at en samlet fagbevægelse går ind i kampen mod skattesnyd.

- Skatteindbetalinger er selve grundlaget for velfærdssamfundet. Det finansierer både sygehuse, børnehaver og meget mere. Men også det uddannelsessystem, som uddanner kvalificeret arbejdskraft til virksomhederne. Deruderover er det urimeligt, at store virksomheder kan unddrage i skat, mens almindelige lønmodtagere troligt betaler den skat, de skal.

- Udbyttesagen har kostet Danmark milliarder i en størrelsesorden, der går udover velfærden. På længere sigt kan det indirekte betyde flere nedskæringer i det offentlige, hvis ikke man får sat en stopper for skatteunddragelse, siger Peter Raben.

Fagforeninger møder TECHGIGANTERNES BØDDEL

Margrethe Vestager, som i visse grene af dansk politik er kendt for at være hende, der trak den seneste SR-regering i en blå retning, har i sin tid som EU-kommissær høstet anerkendelse for at stange milliardbøder ud til to af verdens tørste techgiganter.

Først røg Google i skammekrogen med en bøde 32 milliarder kroner for brud på konkurrencelovgivningen, og senest fik Apple kommissærens kærlighed at føle med en bøde på 100 milliarder for at have modtaget ulovlig statsstøtte i Irland, hvor Apple har hovedsæde. Apple havde siden 1991 kun betalt 0,0005 i skat til den irske statskasse.

Med andre ord, vil man skatteunddragelse til livs, er Margrethe Vestager den rette at holde møde med.

På mødet diskuterede EPSU og Margrethe Vestager blandt andet en kendt problemstilling i HK Stat-regi omkring mere og bedre skattekontrol.

- Vi gentog behovet for at investere i menneskelige og materielle ressourcer i medlemslandenes skattemyndigheder. Ad den vej kan man få fat i de store virksomheder og magtfulde rigmænd, der ikke betaler deres skat. Men der er også behov for fælles EU-lovgivning på området, som eksempelvis et EU-direktiv mod skatteunddragelse, skriver EPSU på sin hjemmeside.

På mødet blev det konkret diskuteret, hvad man kan gøre fra EU’s side for at bekæmpe unddragelse af selskabsskat, som både skader offentligt ansatte samt små- og mellemstore virksomheder.

- EU’s øverste myndighed, Ministerrådet, drøfter i øjeblikket en række tiltag, der omhandler intern rapportering mellem medlemslandenes skattemyndigheder og en fælles selskabsskattebase i EU. Dog er der stadig lande, der blokerer for at få dem vedtaget, lyder meldingen fra EPSU.

FASTFOOD-GIGANT FRIFUNDET FOR SKATTEUNDDRAGELSE

EPSU har gennem flere år arbejdet på at skabe opmærksomhed på McDonalds og deres forhold til at betale skat. Udover at diskutere generelle problemer med skattesnyd tog mødet med den danske EU-kommissær også udgangspunkt i en aktuel sag ved EU-domstolen, hvor McDonalds blev frifundet for at have modtaget ulovlig statsstøtte i Luxembourg. En sag, der minder om Apple-sagen fra Irland.

Ifølge EPSU udtrykte Margrethe Vestager på mødet skuffelse over dommen. Dog har EPSU noteret sig, at man i Luxembourg er i gang med at ændre skattelovgivningen med henblik på at undgå lignende sager.

EPSU - European Federation of Public Service Unions

European Federation of Public Service Unions (EPSU) er en paraplyorganisation for europæiske fagforeninger, der organiserer offentligt ansatte.

• EPSU repræsenterer lidt over 8 millioner offentligt ansatte over hele Europa

• I organisationens hovedbestyrelsen sidder to danske repræsentanter, HK Kommunals næstformand Mads Samsing og FOA-formand Mona Striib.

• Den øverste myndighed i EPSU er Kongressen, der vælges hvert femte år.

• EPSU er den største sammenslutning af fagforeninger i Europa under ETUC, der den samlede europæiske fagbevægelses hovedorganisation.

Kilde: OAO