Overvejer du at tage efteruddannelse

Vi har taget hul på et nyt og frisk år, og det er en god lejlighed til at overveje, hvilke nye kompetencer du vil gå efter. Foto: Colourbox

Var det noget med ny viden i det netop nystartede år? Nye, opdaterede kompetencer inden for dit arbejdsfelt – eller et helt andet arbejdsområde for den sags skyld?

For en del medlemmer af HK/Privat bliver det et ja. Knap en tredjedel svarer i en webundersøgelse blandt abonnenterne af nyhedsbrevet, at de planlægger at tage efter- og videreuddannelse i 2019. Yderligere 27 procent er uafklaret omkring det og svarer, at de endnu ikke ved det.

Blandt dem, som planlægger efter- og videreuddannelse, er 27 procent allerede i gang eller tilmeldt, mens 13 procent godt ved, hvad de vil, men fortsat mangler at klappe det af med chefen. Men næsten halvdelen svarer, at de først nu skal til at undersøge, hvad der er relevant for dem. Og det vil vi selvfølgelig gerne hjælpe med – så her får du fire links, så du kan blive klogere på dig selv og dine muligheder.

4 nyttige for dig, der vil videre i arbejdslivet:

1. Hvem er du som medarbejder?

Arbejdsglæde handler om at være god til sit job, men også om dine relationer til kolleger og kunder. Med testen om personlighed kan du blive klogere på, hvordan du kan blive en endnu bedre samarbejdsparner.

Tag testen

2. Hvad er dine styrker som kollega og medarbejder?
Med testen får du sat ord på dine kompetencer og får et forslag til, hvilken uddannelse du kan tage for at stå endnu stærkere i dit arbejdsliv.
Prøv testen

3. Hvilken uddannelse drømmer du om?

TJek guiden over det danske uddannelsessystem

4. Bliv klar til din MUS-samtale
Medarbejdersamtalen (MUS) er din vigtigste mulighed for at flytte dig i jobbet. Og en god forberedelse er afgørende for et godt resultat.
Læs guiden om, hvordan du kommer i mål med din MUS