Ansatte på hospitalerne i Region Hovedstaden har siden 2013 haft mulighed for at fjerne deres efternavn på navneskiltet på tøjet. Det samme gælder ikke i de journaler, som alle patienter har adgang til via it-systemet Sundhedsplatformen.

Efter nogle episoder i psykiatrien, hvor ansatte har modtaget ubehagelige beskeder og uventede besøg på hjemmeadressen, er det nu et udbredt ønske, at reglerne for navneskilte også kommer til at gælde de journaler, der kan ses af patienter. Ifølge TV2 Lorry er det fællestillidsrepræsentanter for sundhedspersonale i Region Hovedstadens Psykiatri, der har udtrykt ønsket.

- Jeg synes ikke, det er i orden, at man skal risikere at blive chikaneret i sit private liv, fordi man er offentligt ansat, siger Lisbeth Glaven, fællestillidsrepræsentant-suppleant for FOA-medarbejdere i Region Hovedstadens Psykiatri, til TV2 Lorry.

”Et stort spørgsmål”

Forud for indførelsen af Sundhedsplatformen i 2016-2017 var det muligt at optræde i visse systemer med eksempelvis brugernavn eller initialer. Den mulighed ønsker fællestillidsrepræsentanterne genindført, og deres synspunkt møder sympati hos både Skizofreniforeningen og Sind – Landsforeningen for psykisk sundhed.

Regions Hovedstadens HR-direktør Martin Magelund Rasmussen kalder det ”et stort spørgsmål” at ændre Sundhedsplatformens princip om åbenhed over for patienterne. Forslaget er flere gange blevet diskuteret, uden at det har ført til ændringer. Han anbefaler andre veje, nemlig at give visse borgere tilhold, at rejse sager og ved, at chikanerede medarbejdere ”bliver samlet op”.