Helle Bang Andersen, Fredericia Kommune. Til åbning af Arbejdsmiljørepræsentantåret 2019 i Odense.

1500 arbejdsmiljørepræsentanter på tværs af fag og brancher var tirsdag samlet i Odense for at skyde gang i et nyt år og fælles initiativ, der står i arbejdsmiljøets tegn: Arbejdsmiljørepræsentantåret 2019.

Der skal skabes nye lokale netværk og samarbejder blandt arbejdsmiljørepræsentanter på tværs af fag og organisationer. Og så er konferencen startskuddet på et år med flere end 200 lokale arrangementer landet over med deltagelse af mere end 25.000 arbejdsmiljørepræsentanter, der stiller skarpt på arbejdsmiljøet.

Godt med mere fokus

HK Kommunal har siden sidste kongres i 2016 haft stort fokus på arbejdsmiljøet, og med Arbejdsmiljørepræsentantåret 2019 får arbejdsmiljøet endnu et boost. Det glæder næstformand Mads Samsing.

- Arbejdsmiljøet skal forbedres og arbejdsmiljørepræsentanterne spiller en vigtig rolle i den forbindelse. Så jeg er rigtig glad for, at vores nye hovedorganisation sætter fokus på arbejdsmiljørepræsentanterne, og at fagbevægelsen står sammen om at understøtte dem i deres arbejde, siger Mads Samsing.

En af de arbejdsmiljørepræsentanter, der deltager i konferencen, er Helle Bang Andersen fra Fredericia Kommune. Hun synes, at den største udfordring for arbejdsmiljøet er arbejdspresset og de konstante besparelser på administrationen.

- HK har råbt politikerne op i årevis, så jeg synes, det er rigtig godt med fokus på arbejdsmiljøet. Det giver en ny energi, siger Helle Bang Andersen.