Få hjælp til Facebook

Læs rådene og bliv klar til opgaven som social media-manager. Illustration: Morten Voigt


1. Vær hellere skarp på ét socialt medie end halv- til heldårlig på tre forskellige

Start med at blive gode til fx Facebook og byg så videre herfra, hvis i kan se, at flere platforme kan være relevante for jer (og hvis i har ressourcer til at arbejde ordentligt med dem).

2. Brug siden eller profilen aktivt til kundeservice

Sociale medier er ofte det første sted, ens kunder går hen, hvis de er utilfredse, undrende eller søger mere information. Derfor er det vigtigt at få prioriteret at svare dem, der henvender sig på siden, så de kan se, at i ikke kun bruger siden til at skubbe jeres egne budskaber ud.

3. Forventningsafstem jeres indsats med chefen

Tal med jeres leder om, hvad forventningerne er til jeres indsats på sociale medier og aftal ud fra det, hvor meget tid, der skal bruges på det, hvor ofte i skal lægge indhold på osv. På den måde er I enige fra start af om, hvad i vil have ud af jeres tilstedeværelse.

4. Fang opmærksomheden med billeder og video

Billeder og video er gode til at fange øjet på sociale medier, så sørg altid for, at der er et godt visuelt element i dine opdateringer.

5. Gør det at finde eller lave indhold til siden til et fælles ansvar

Få kollegerne til at hjælpe med at byde ind med historier, billeder og video fra hverdagen, så du ikke selv skal stå for det hele. Så ved de, at de skal sende til dig, hvis der fx sker noget sjovt ude ved en kunde, eller de har taget nogle gode billeder af jeres seneste opgave.

6. Sørg for at være minimum to, der har adgang til siden

Det er vigtigt, at der altid er minimum to administratorer på siden/to der har password, så en sygemelding eller opsigelse ikke koster adgangen til virksomhedens sider og profiler.

7. Skriv åbningstider på profilen eller siden

Sociale medier lever hele døgnet, så sørg også for at have indbyrdes aftaler på plads om, hvor hurtigt, der skal svares, hvem der har ansvaret for overvågning osv. Og hvis i ikke vil bemande siden 24/7, så er det en god ide bare at blive enige om nogle ”åbningstider” for siden eller profilen, hvor man som bruger er sikker på at få svar.

8. Få hjælp til sociale medier af andre i fx grupper på Facebook

Der findes et hav af grupper på facebook, hvor man hjælper hinanden med spørgsmål om sociale medier - og lad dig ikke snyde: selvom de er navngivet ”den hårde kerne” eller noget med nørder, så er grupperne i høj grad for folk på alle niveauer.

9. Aftal med chefen, at du kan få noget videreuddannelse i sociale medier

Sociale medier udvikler sig hele tiden, og det kan være rart lige at få en god gennemgang af, hvordan man laver godt indhold, opbygger en side, får sat annoncering i gang, måler på sine resultater osv. osv.

10. Spørg dig selv, om du vil følge din virksomhed på sociale medier

Selvfølgelig skal man altid reflektere over, om man selv er målgruppen for sidens opslag. Men det kan stadig være nyttigt lige engang imellem at lave en enmands-meningsmåling, og spørge sig selv: ville jeg selv synes, at det, vi lægger op på sociale medier, er engagerende, interessant, hyggeligt, relevant, brugbart, underholdende osv? Og ville jeg selv like eller dele vores opdateringer?

 

Læs også: Førstehjælp til dig, der har ansvaret for sociale medier

 

Hvor får jeg mest for mine annoncekroner?

Hvis i bruger penge på at ”booste” indhold på sociale medier, så husk altid lige at sammenligne resultaterne på det, i opnår, med andre tiltag. Man kan fx nå langt for få kroner på Facebook, men hvis det ikke resulterer i flere klik på hjemmesiden, tilmeldinger til nyhedsbrev, gode kundeoplevelser, besøg eller bookinger, så kan det være, at pengene ville være bedre brugt på fx en annonce i lokalavisen eller søgeords-optimering (SEO) af jeres hjemmeside. Spørg altid dig selv: Får jeg de resultater, som jeg gerne vil have, ud af mine annoncekroner?