Formanden for HK Stat MidtVest er valgt for to år, og Hans Christian Fløe genopstiller til posten.

Der er også valg til bestyrelsen. Egon Østergaard og Pia Rømer Bei Sørensen modtager genvalg, mens Birthe H. Jensen og Mette Nielsen ikke genopstiller.

Desuden har Trine Langvad Jørgensen valgt at trække sig fra bestyrelsen et år, før valgperioden udløber, på grund af jobskifte.

Se videoberetning

Også denne gang er den skriftlige beretning for HK Stat MidtVest skiftet ud med en videoberetning.

Se beretningen for 2018:

Generalforsamlingen foregår i Kulturcenter Limfjord, Skyttevej 12-14 i Skive, og du kan melde dig til her

Digital transformation

Ved generalforsamlingen kan du høre, om den digitale transformation, som HK forventer på de statslige arbejdspladser, og hvordan den digitale transformation kommer til at forandre og stille nye krav til HK-medlemmerne, når det gælder arbejdsmarked, jobs, roller og samfund.

Det er HK Danmarks digitaliserings- og udviklingschef Malin Marker Persson, der vil sætte spot på den digitale transformation.

Kender du din plads i abeburet?

Efter generalforsamlingen vil der være spisning, og du kan høre, om du kender din plads i abeburet, når Jeppe Søe sætter spot på de mange kulturer på en arbejdsplads.

Jeppe Søe.

Jeppe Søe er journalist, rådgiver og foredragsholder. Han er blandt andet redaktør på "[et cetera] magazine", fast klummeskribent på Ekstra Bladet, Skoleklog, folkeskolen.dk, BT og en række fagblade.

En virksomhed har mange små abeflokke, der er sat i samme bur. Kulturen fra flok til flok er forskellig, formet af den uddannelse man har fået eller den etiket, der står på visitkortet. Flokkene taler ikke samme sprog.

Flokkene har brug for hinanden for at komme fremad, men respekterer sjældent de andres forskellighed: Dem ovre på lageret er jo snotdumme, IT-folk gør alting indviklet, ledelsen er smalsporet og uden visioner, ejerne fatter ikke den nye virkelighed, og bogholderiet nidkære administratorer med en tal-fetich, og bestyrelsen kommer kun for madens skyld. Alle i en afdeling er altid enige om, at uden deres flok, ville virksomheden gå ned.

Konsulenter har i årevis talt om at gøre virksomheder til "een stor familie" - alligevel er familien fortsat samspilsramt med rigtigt mange sorte får og fulde onkler. Vi skal arbejde sammen, vi skal nå et mål - men vi er forskellige, og vi er i konkurrence med de andre aber om at blive set, hørt og avancere. Hvis både medarbejdere og ledelse forstår at være flere familier i samme kollektiv, kommer væksten og ja-hatten. Vil man sammenflette naturlige flokke, kommer stress og dårligt arbejdsmiljø helt af sig selv.

Jeppe Søe fortæller om menneskets naturlige position til andre artsfæller. Beskriver humoristisk det abebur, som alle medarbejdere vil kunne genkende - og den fælleskultur, som vi febrilsk har forsøgt at skabe, uden det store held. Vi bliver aldrig een flok – men hvordan kan flokkene så leve side om side i samme abebur.

Foredraget gør konflikter til noget naturligt og gør ofte den efterfølgende konflikthåndtering unødvendig. Det handler om at finde sin rolle, udfylde den - og acceptere de andre aber i grotten, selvom de er fulde onkler eller sorte får.

Artiklen er opdateret 11. januar 2019

DU HAR INDFLYDELSE SOM MEDLEM

Din mening tæller, for vi er din og alle de andre medlemmers fagforening. Derfor kan du stemme til generalforsamlinger – ligesom du til hverdag kan få indflydelse via vores repræsentanter på både skoler og arbejdspladser. HK er nemlig et fællesskab, hvor alle har en stemme.